ایتالیا، آلمان، فرانسه و ...

نمایی از بندر لورنودر لندن

گروه بازرگانی- مبادلات ایران و ایتالیا در سال ۲۰۰۷ با پنج درصد افزایش به بیش از شش‌میلیارد یورو رسید و این کشور به بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در میان اعضای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۷ تبدیل شده است. به گزارش «یوراستات»، کل مبادلات تجاری دو کشور در این مدت با پنج‌درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به ۰۴۸/۶میلیارد یورو رسید. واردات ایتالیا از ایران در سال ۲۰۰۷ بالغ بر ۱۸۶/۴‌میلیارد یورو و صادرات کالا توسط این کشور به ایران ۸۶۲/۱میلیارد یورو اعلام شده است.

پس از ایتالیا، آلمان با ۰۹۶/۴‌میلیارد یورو دومین شریک تجاری ایران و فرانسه با ۹۳۸/۳‌میلیارد یورو سومین شریک تجاری کشورمان در سال ۲۰۰۷ شناخته شده‌اند. مبادلات این دو کشور با ایران در سال ۲۰۰۷ نسبت به سال ۲۰۰۶ به ترتیب ۹‌درصد و ۸‌درصد کاهش داشته است.

هلند با ۳۳۹/۲‌میلیارد یورو و یونان با ۹۹۹/۱‌میلیارد یورو به ترتیب چهارمین و پنجمین شرکای تجاری ایران در اتحادیه اروپا شناخته شده‌اند.

آلمان با صدور ۶/۳‌میلیارد یورو کالا به ایران در سال ۲۰۰۷ به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده کالا به ایران در این مدت در میان اعضای اتحادیه اروپا شناخته شده است. ایتالیا نیز با واردات ۱۸۶/۴‌میلیارد یورو بزرگ‌ترین وارد‌کننده کالا از ایران بوده است.

میزان مبادلات تجاری ایران با سایر کشورهای اروپایی به شرح زیر بوده است:

اسپانیا ۹۵۵/۱میلیارد یورو، انگلیس ۶۷۴‌میلیون یورو، بلژیک ۵۹۳میلیون یورو، جمهوری چک ۲۸میلیون یورو، دانمارک ۱۲۶‌میلیون یورو، استونی یک‌میلیون یورو، ایرلند ۲۷‌میلیون یورو،‌ قبرس هفت‌میلیون یورو، سوئد ۳۵۸‌میلیون یورو، فنلاند ۱۲۳‌میلیون یورو، اسلواکی ۱۲‌میلیون یورو، اسلونی ۶۶میلیون یورو، پرتغال ۲۷۲‌میلیون یورو، لهستان ۸۵‌میلیون یورو، اتریش ۵۶۷‌میلیون یورو، مالت دو‌میلیون یورو، مجارستان ۲۷‌میلیون یورو، لوکزامبورگ ۹‌میلیون یورو‌، لیتوانی ۱۲‌میلیون یورو، بلغارستان ۳۷‌میلیون یورو، لتونی دو‌میلیون یورو و رومانی ۵۴۳‌میلیون یورو.