فراز و نشیب تجارت خارجی در چند استان کشور

هفته گذشته آمار صادرات کشور در سال ۸۶ که به ۲۱میلیارد و ۳۳میلیون دلار رسیده، منتشر شد. آنچه می‌خوانید گزارش از وضعیت صادرات و واردات در چند استان کشور طی سال گذشته است.

به گفته رییس سازمان صنایع و معادن همدان صادرات صنعتی و معدنی این استان در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن ۵۰درصد رشد داشته است. خسرو سامری، با اشاره به صادرات ۲۴۲ میلیون و ۴۵۰ هزار دلاری این بخش در سال ۸۶ افزود: صادرات این بخش در سال ۸۵‌، ۱۵۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بوده است. وی گفت: صنایع غذایی و کانی غیرفلزی عمده حجم کالاهای صادراتی استان را تشکیل داده است.

سامری عمده کشورهای واردکننده محصولات معدنی و صنعتی همدان را عراق، کشور های آسیای میانه و حاشیه خلیج‌فارس عنوان کرد.

وی افزود: انواع نوشابه، رب گوجه فرنگی، شوریجات، ترشیجات، شکلات و چینی‌آلات بهداشتی از استان همدان صادر می‌شود.

خراسان شمالی

از سوی دیگر، مدیرکل گمرک خراسان شمالی گفت: پارسال ۵۰ میلیون دلار انواع کالا به خارج از کشور صادر شده است.

جواد جعفری اظهار داشت: در این مدت ۵۴ هزار تن کالای تولیدی و صنعتی صادراتی از این استان به دیگر کشورها ارسال شد.

وی خاطرنشان کرد: کالاهای صادراتی خراسان شمالی شامل کریستال ملامین، محصولات فولادی، چسب، رنگ، مواد پلاستیکی، مواد غذایی و شوینده‌های صنعتی بوده است.

به گفته جعفری کالاهای صادراتی این استان به کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر شده است. وی یادآور شد: هفت‌میلیون و ۸۸۲ هزار و ۱۴۲ دلار از کالاهای صادراتی استان با راه‌اندازی گمرک استان خراسان شمالی، از این طریق صادر شده است.

گمرک استان خراسان شمالی در آذر ماه سال گذشته راه‌اندازی شد.

کاشان

رییس اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی کاشان نیز گفت: پارسال یک‌هزار و ۱۹۲ فقره گواهینامه انواع کالا و محصولات‌ از این شهرستان به خارج از کشور صادر شد.

محمدرضا آرین ارزش این میزان کالای صادراتی را ۷۴۴ میلیارد ریال ذکر کرد و اظهار داشت: این میزان کالای صادر شده نسبت به سال ۸۵ از لحاظ مقدار بیش از ۴۰ درصد و از نظر ارزش ۳۰ درصد افزایش داشته‌است.

وی صادرات پنج میلیون و ‌۸۶۵ هزار و ۷۵۰ مترمربع فرش ماشینی، ‌۶۰ هزار و ۳۳۴ مترمربع پتو و ۷۷۶ هزار مترمربع کاشی گرانیتی و لعابی را از جمله دستاوردهای بخش بازرگانی این استان دانست.

آرین همچنین گفت: انواع لنت ترمز خودرو، باسکول همکف، سیمان، نوشابه‌های گازدار و بدون گاز، آبمیوه، گلاب و آب آشامیدنی از دیگر محصولات صادراتی این شهرستان در سال گذشته بوده ‌است.

به گفته وی، این میزان کالا که فرش ماشینی بیشترین آن را به خود اختصاص داده‌است، از کاشان به ۴۵ کشور جهان صادر شده‌است.

قزوین

معاون بازرگانی خارجی سازمان بازرگانی استان قزوین از صادرات ۲۳۷ هزار تن کالا به ارزش ۱۸۹ میلیون دلار از این استان خبر داد.

مجید برزگر به ایرنا گفت: این کالاها به مقصد عراق، ترکیه، افغانستان، کشورهای آسیای میانه، امارات، پاکستان، سوریه، روسیه، هلند، ایتالیا و هند صادر شد.

وی، این کالاها را شامل پودر لباسشویی، فرومولیبدن، شیشه، کاشی، سرامیک، پتو، موتورسیکلت، لوازم موتورسیکلت، آهن، مصنوعات پلاستیکی و ملامین، لوازم برقی، فرش ماشینی، انواع مواد غذایی و غیره ذکر کرد.

برزگر با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی واردات کالا به استان قزوین گفت: این میزان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

معاون بازرگانی خارجی سازمان بازرگانی استان قزوین افزود: سال گذشته ۸۴ هزار تن کالا از گمرک قزوین وارد استان شد که ارزش ریالی این میزان کالای وارداتی سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بود.

وی خاطرنشان کرد: کالاهای ترخیص شده به طور عمده مربوط به کشورهای امارات، آلمان، ایتالیا، ترکیه، فرانسه، سنگاپور، ایرلند و کشورهای آسیای میانه بوده است.

برزگر افزود: به طور عمده این کالاها شامل قطعات کنتور الکترونیکی، دژنکتورو قطعات تابلو برق، ترانس برق و فیوز، پنبه خام، الیاف حلاجی شده و نشده، رله، کابینت با دژنکتورو، آمپرمتر و ولت‌متر است.

وی یادآور شد: همچنین در اسفند ماه سال گذشته، هفت فقره کارت بازرگانی صادر و هشت فقره کارت بازرگانی تمدید شده که این میزان در مقایسه با ماه قبل، ۵۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این مسوول ادامه داد: همچنین این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز از نظر تمدید کارت، ۱۱ درصد کاهش داشته است. معاون بازرگانی خارجی سازمان بازرگانی استان قزوین خاطرنشان کرد: در اسفند ماه تعداد ۵۰۹ فقره ثبت سفارش واردات کالا به ارزش ۲۰۲ ۴۱۶ ۶۴۵ دلار انجام شده است.

بروجرد

مسوول اداره صنایع و معادن بروجرد گفت: پارسال ۱۸ میلیون و ۶۸۹ هزار و ۷۳۵ دلار انواع کالا از این شهرستان به خارج صادر شد.

محمد گودرزی در گفت‌و‌گو با «ایرنا» افزود: این کالاها شامل ۳۲۵ هزار و ۴۵۰ کیلوگرم صابون، ۱۸ هزار کیلوگرم انواع میخ فولادی و آهنی، ۵۱۹ هزار و ۷۸۳ کیلوگرم انواع داروی دام و طیور و داروی انسانی بوده است.

وی اظهارداشت: ۴۱۲ هزار متر پارچه خام و تکمیل شده و ۱۹۰ هزار و ۵۲۱ مترمربع انواع کاشی کف و دیوار و سنگ‌نمای غیرگرانیت از دیگر کالاهای صادر شده بروجرد در سال گذشته محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: این کالاها به کشورهای مختلف از جمله آذربایجان، عراق، تاجیکستان، افغانستان، کانادا، مالزی، انگلیس، ترکمنستان، ایتالیا و تونس صادر شد.

گودرزی گفت: میزان صادرات کالا در سال گذشته در مقایسه با سال، ۸۵ حدود ۱۸ درصد رشد داشت.

به گفته وی هم‌اکنون ۴۲۵ واحد صنعتی در شهرستان بروجرد مشغول تولید و تجارت‌اند.