پیش‌بینی کاهش 6‌میلیون‌تنی برداشت گندم در سال جاری

در حالی که پیش‌بینی می‌شود امسال تولید گندم در کشور با ۶‌میلیون تن کاهش روبه‌رو شود. معاون وزیر بازرگانی از افزایش قیمت خرید تضمینی گندم و نیز افزایش مابه‌التفاوت صادرات این محصول خبر داد. مجید پارسانیا ـ معاون وزیر بازرگانی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ـ در گفت‌وگو با خبرنگار «ایسنا» اظهار کرد: ‌طبق مصوبه دولت که به پیشنهاد وزارت بازرگانی به تصویب رسیده است، قیمت خرید تضمینی گندم معمولی از کشاورزان از ۲۲۵‌تومان در سال گذشته به ۲۸۰‌تومان در سال جاری رسید و قیمت گندم دوروم (مورد مصرف صنعت) نیز به ۳۰۵‌تومان افزایش یافته است.

معاون وزیر بازرگانی درباره عوارض صادرات گندم در سال ۸۷ نیز اظهار کرد: وزارت بازرگانی در سال جاری با هدف جبران خسارت ناشی از کاهش راندمان تولید گندم در اثر خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی علاوه بر افزایش قیمت خرید تضمینی، مابه‌التفاوتی که سال گذشته برای صادرات گندم اختصاص یافته بود را از ۱۰۰ به ۲۰۰‌تومان و مابه‌التفاوت صادرات آرد را نیز از ۱۵۰‌تومان به ۲۰۰‌تومان افزایش داده است و اجرایی می‌کند.

پارسانیا با اشاره به خرید تضمینی ۱۱ میلیون تن گندم در سال گذشته عنوان کرد: در سال ۸۷ با توجه به کاهش نزولات آسمانی و پیش‌بینی خشکسالی، احتمال کاهش تولید در کشت دیم گندم وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود در تولید آن حدود ۳۰ تا ۴۰‌درصد تاثیر داشته باشد.

به گفته او پیش بینی کاهش شش میلیون تنی تولید گندم بدبینانه‌ترین برآورد است، اما قطعا میزان کاهش کمتر از این میزان خواهد بود و حتی ممکن است شاهد کاهش سه میلیون تنی تولید گندم باشیم.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی باید هشدار اسراف در مصرف نان جدی گرفته شده و به سمت مدیریت مصرف رفت و توجه مصرف کننده را به این موضوع جلب کرده و برنامه‌های تغییر ساختار تولید نان را با سرعت بیشتری پیگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی همچنین با اشاره به اختصاص دو هزار و ۶۰۰‌میلیارد‌تومان یارانه به گندم، آرد و نان در سال گذشته اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جدید با توجه به افزایش قیمت تضمینی گندم از کشاورزان میزان یارانه گندم، آرد و نان نیز با افزایش مواجه شود.

به اعتقاد او با توجه به تعیین قیمت مناسب و نزدیک به قیمت جهانی برای خرید تضمینی گندم، توجیه اقتصادی صادرات کاهش پیدا کرده و زمینه‌های ایجاد فضای رقابتی برای مصرف بهینه نان فراهم می‌شود.

پارسانیا گفت:‌ تولید جهانی گندم در سال جاری از شرایط بهتری برخوردار بوده و به ویژه استرالیا با رشد تولید گندم مواجه شده است.

به نظر می‌رسد طرح خودکفایی تولید گندم و صادرات آن در سال جاری با چالش جدی مواجه شود. کاهش ۴۰ ‌درصدی تولید‌ گندم به دلیل کمبود بارندگی نشانگر فقدان زیرساخت‌های مدرن در بخش کشاورزی کشور است. شاید آسمان خسیس امسال، زنگ بیدارباش از این خواب طولانی را به صدا درآورد.

افزایش غیرقانونی قیمت نان

یک مقام مسوول در وزارت بازرگانی از عدم صدور مصوبه و ابلاغیه‌ای برای افزایش قیمت نان در تهران طی سال‌جاری خبر داد و گفت: افزایش قیمت نان در تهران غیر قانونی است.

این مقام مسوول در وزات بازرگانی به «فارس» گفت: هیچ تصمیم یا مصوبه‌ای از سوی وزارت بازرگانی برای افزایش بهای نان در تهران صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: چنانچه بهای نان از سوی نانوایان افزایش یافته است، این اقدام غیرقانونی است.

این در حالی است که علی نظری رییس اتحادیه نانوایان تهران از هرگونه اظهارنظر و پاسخ به سوالات فارس مبنی بر علت و دلایل افزایش بهای نان در برخی نانوایی‌های تهران خودداری کرد.

گزارش‌ها حاکی از افزایش غیرقانونی و خودسرانه بهای نان در برخی نانوایی‌های مناطق تهران است.