وزیران عضو کمیسیون اقتصادی دولت، ‌شرایط جدید ترخیص کالاهایی را که سود بازرگانی آنها با مصوبات دولت تغییر می‌کند و همچنین کالاهایی را که ورود آنها ممنوع یا محدود می‌شود، تصویب کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وزیران عضو کمیسیون اقتصاد در جلسه مورخ ۲۴ دی سال گذشته بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی، ماده (۱۱) آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، ‌موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۳۹۵/ت ۱۶‌هـ مورخ ۶ اردیبهشت سال ۷۳ و اصلاحات بعدی آن، موضوع تصویب‌نامه شماره ۳۷۵۰۲/ت۲۷۴۸۴ هـ مورخ ۱۹ آبان سال ۸۱، را اصلاح کردند. بر اساس این آیین‌نامه، قبل از ممنوعیت یا تغییر شرط ورود یا افزایش سود بازرگانی، باید ثبت سفارش در وزارت بازرگانی انجام شده باشد و کالا در گمرک موجود بوده و در دفاتر گمرک به ثبت رسیده باشد.

در مورد کالاهایی که به صورت واردات در مقابل صادرات، خارج از سیستم بانکی وارد می‌شوند، باید ثبت سفارش در وزارت بازرگانی قبل از ممنوعیت، تغییر شرط ورود و یا افزایش سود بازرگانی انجام شده و صادرات قبل از ثبت سفارش صورت گرفته باشد.

کالاهای وارد شده توسط شرکت‌های تعاونی مرزنشینان یا پیله‌وران که میزان سهمیه ارزی آنها به صورت سالانه توسط وزارت بازرگانی تعیین و ابلاغ می‌گردد در سقف سهمیه مقرر چنانچه بارنامه حمل قبل از ممنوعیت، محدودیت و یا افزایش سود بازرگانی صادر و در مهلت‌ قانونی به گمرک وارد شود، مشمول ممنوعیت یا محدودیت یا افزایش سود بازرگانی نخواهد بود.

این تصویب‌نامه در تاریخ ۲۶ اسفند سال گذشته به تایید رییس‌جمهور رسیده و در ۲۷ اسفند توسط پرویز داودی، معاون اول وی برای اجرا ابلاغ شد.