وزارت امور اقتصادی و دارایی «تفاهمنامه بازرگانی» را به منظور تسهیل واردات و صادرات توسط بازرگانان تدوین می‌کند.

به گزارش روابط عمومی‌وزارت امور اقتصادی و دارایی، بر اساس مصوبه هیات وزیران، این وزارتخانه، تفاهمنامه بازرگانی را با حضور وزارتخانه‌های بازرگانی، تعاون، صنایع و معادن و اتاق بازرگانی تدوین خواهد کرد. بنابراین گزارش این وزارتخانه همچنین موظف به تامین اعتبار تکمیل زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با توجه به فعالیت ۹۴ واحد تولیدی در منطقه از منابع ملی و منطقه مذکور شده است.

بررسی نحوه بخشودگی و معافیت مالیاتی ۱۵ ساله برای منطقه ویژه اقتصادی بوشهر و ارائه لایحه مورد نیاز با همکاری معاونت اجرایی رییس‌جمهور از دیگر وظایف وزارت امور اقتصادی و دارایی بر اساس مصوبه مذکور است.

این وزارتخانه همچنین باید مبلغ ۳۰۰میلیارد ریال از درآمدهای گمرکات استان را بررسی توسعه زیر ساخت‌های تجاری استان بوشهر در سال ۱۳۸۷ اختصاص دهد. تمدید تخفیفات گمرکی در گمرک بوشهر در سال ۱۳۸۷ و بررسی تسری آن به سایر گمرکات استان توسط کار گروهی به مسوولیت وزیر بازرگانی و با حضور وزرای راه و ترابری، امور اقتصادی و دارایی، صنایع و معادن، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معاون اجرایی رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست و استاندار بوشهر، از دیگر وظایف مصوب این وزارتخانه توسط هیات وزیران است. وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنین موظف شده است نسبت به تسهیل شرایط استفاده از تسهیلات ارزی اختصاص داده شده به بانک‌ها (۳میلیارد دلار) به میزان ۲۱میلیون یورو به صورت تسهیلات و استفاده به صورت ارزی به منظور تکمیل شبکه آب رییسعلی دلواری اقدام کند.