نظارت کل بر کار بازرسی اصناف از سوی وزارت بازرگانی انجام می‌شود و امسال برای شب عید یارانه‌ای به اصناف برای تنظیم بازار پرداخت نمی‌شود.

محمد صادق مفتح، معاون داخلی وزیر بازرگانی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تشکیل واحد نظارت و بازرسی اصناف در شورای اصناف کشور به خاطر ایجاد هم‌افزایی در زمینه بهتر شدن بحث نظارت بر واحدهای صنفی است. وی ادامه داد: در بحث بازرسی دو سطح نظارت وجود دارد که یکی شامل بازرسی از واحدهای خرد صنفی و دیگری نظارت کل بر این بازرسی است که نظارت کل را وزارت بازرگانی از طریق سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان انجام خواهد داد، اما بازرسی از واحدهای خرد توسط اتحادیه‌ها و مجامع انجام خواهد شد. مفتح تاکید کرد: اصناف دو سال است که تنظیم بازار را بر عهده گرفته‌اند و امر نظارت بر واحدهای صنفی که بخش بسیار مهمی از کار است تا پایان امسال به اصناف واگذار می‌شود.

معاون وزیر بازرگانی درباره قیمت ارائه میوه‌های شب عید به مردم گفت: راجع به قیمت بعدا تصمیم‌گیری خواهد شد ولی آنچه مسلم است این است که توزیع میوه مثل سال گذشته به صورت گسترده با قیمت یکسان انجام خواهد شد.

وی ارائه یارانه برای تنظیم بازار میوه شب عید را رد کرد و گفت: اساسا هنر این طرح در این است که به خاطر اینکه از خود اصناف و تشکل‌های تولیدی و توزیعی برای تولید، ذخیره‌سازی و توزیع میوه استفاده می‌شود قیمت تمام شده بسیار پایین می‌آید و نیازی به پرداخت یارانه نیست و اگر هم یارانه‌ای پرداخت شود رقم پایینی خواهد بود که مربوط به هزینه‌های جنبی این کار است.

مفتح درباره بالا رفتن تعرفه شکر از ۱۰ به ۲۰درصد گفت: این کار برای حمایت و در جهت خواست کارخانه‌های داخلی قند و شکر انجام شد.