تا پایان بهمن ماه چهار‌میلیون و ۱۹۴‌هزار و ۹۴۵ تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۱۱۳میلیون و ۱۱۸‌هزار و ۲۷۹‌دلار از گمرک بندر امام صادر شده که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۰‌درصد و از نظر ارزشی ۳۴‌درصد افزایش نشان می‌دهد. صادرات مجدد گندم علت افزایش صادرات از این گمرک بوده است. غلام عباس‌ زندی مدیر کل گمرک بندر امام با بیان این آمار افزود: عمده کالاهای صادر شده از این گمرک از نظر ارزشی به ترتیب شامل گازها، محصولات پتروشیمی، آهن آلات و فولاد، گندم، بنزن و انواع آن بوده که در بین این کالاها، گازها با ۶۷۳‌میلیون و۲۸۰‌هزار و ۶۶۶‌دلار بیشترین محصول صادراتی از این گمرک بوده است. زندی در گفت و گو با «ایسنا» تصریح کرد: هر تن کالای صادراتی به طور متوسط ۵۰۳‌دلار ارزش داشته است. در این مدت دو شرکت بازرگانی پتروشیمی و شرکت فولاد خوزستان بیشترین صادرات از این گمرک را داشته‌اند که شرکت بازرگانی پتروشیمی به تنهایی ۷۵‌درصد کل صادرات این گمرک را برعهده داشته است.

وی میزان واردات این گمرک را تا پایان بهمن ماه، ۱۳‌میلیون و ۶۴۴‌هزار و ۶۸۷ تن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۳۸میلیون و ۱۷۲‌هزار و ۴۳‌دلار عنوان کرد و افزود: این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۱۳‌درصد و از نظر وزنی ۱۱‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیر کل گمرک بندر امام خمینی عنوان کرد: آهن آلات و فولاد، بنزین سوپر، ذرت، شکر و سویا از جمله اقلام عمده کالاهای وارداتی به این گمرک بوده که آهن و فولاد با ارزش دو میلیارد و۶۱۰‌میلیون و ۳۲۲‌هزار و ۵۸۰‌دلار و وزن سه‌میلیون و ۷۴۲‌هزار و۷۱۰ تن درصدر اقلام وارداتی به این گمرک قرار دارد، است. متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ۵۱۵‌دلار است. علت افزایش واردات، افزایش واردات آهن آلات از جمله میلگرد، تیرآهن و فولاد بوده است.

زندی خاطرنشان کرد: در این مدت کشورهای امارات متحده عربی، ژاپن، کویت، کره جنوبی و چین، بیشترین کالاها را از طریق این گمرک به کشورمان صادر کرده‌اند که امارات متحده عربی با صادر کردن ۵۲۸‌میلیون و ۹۸۰‌هزار و ۶۸۴‌دلار مبداء نخست بوده است.

وی ادامه داد: همچنین در بهمن‌ماه کشورهای ژاپن، چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی و هند عمده خریداران کالاهای ایرانی از طریق این گمرک بودند که امارات متحده عربی با خرید بیش از ۵۲۸‌میلیون و ۹۸۰‌هزار ‌دلار کالا در صدر این کشورها قرار گرفته است.