پیش‌نویس قانون جدید صادرات و واردات به هیات دولت می‌رود

ریحانه مظاهری - نشست مطبوعاتی مهدی غضنفری، رییس‌کل سازمان توسعه تجارت با خبری همراه بود که در صورت اجرای آن روابط تجاری بین ایران و کشورهای دیگر تسهیل خواهد شد.

مهدی غضنفری، دیروز از ارائه پیش‌نویس قانون جدید صادرات-واردات به هیات‌دولت در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: با تصویب هیات‌دولت این پیش‌نویس برای تصویب نهایی در قالب لایحه به مجلس ارائه خواهد شد. وی افزود: ایجاد سهولت در مسیر عملیاتی بازرگانی خارجی از اهداف عمده این طرح محسوب می‌شود و استفاده از قوانین سازمان تجارت جهانی، انحصارشکنی و رساندن مجوزها به حداقل نیز از دیگر اهداف آن است.

اجرای ۸طرح پایلوت در قشم

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پروژه‌های در نظر گرفته‌شده برای توسعه منطقه آزاد قشم گفت: این طرح در حد پایلوت است که بیش از ۸۰پروژه را در بر می‌گیرد و در واقع نوعی توسعه مناطق آزاد جنوب است که براین اساس می‌خواهیم اجرای برخی از فعالیت‌ها را به جای خارج از کشور به داخل کشور بیاوریم و منطقه آزاد قشم را در نظر گرفتیم که تجار خارجی نیز به راحتی بتوانند در این منطقه رفت‌و‌آمد داشته باشند.

غضنفری به تشکیل بازار ویژه طلا و جواهر به عنوان یکی از پروژه‌های در نظر گرفته‌شده در منطقه آزاد قشم اشاره و تصریح کرد: این پروژه‌ها توسط ۸ کمیته در حال رهبری و اجرا است که شامل کمیته‌های امور زیربنایی و انرژی، توسعه صادرات، امور بانکی، حمل‌‌و‌نقل، امور گردشگری، بیمه، آموزش و پرورش و تبلیغات است.

به گفته غضنفری، وزارت بازرگانی قصد دخالت در فعالیت‌های مناطق آزاد را ندارد و اجرای طرح منطقه آزاد قشم به صورت پیشنهاد به این سازمان ارائه شده و پس از قبول آنها اجرای آن به ما سپرده شده است.

وی از صدور اولین مجوز پایانه صادراتی قشم خبر داد و تصریح کرد: این پروژه شامل احداث پایانه تخصصی کانتینر برای تسهیل صادرات فرآورده‌های نفت و پتروشیمی است که در محل منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی احداث خواهد شد.

بازاریابی با کمک بخش خصوصی

معاون وزیر بازرگانی همچنین از صادرات به عنوان یکی از اولویت‌های مهم کشور یاد کرد و افزود: طرح ایجاد خوشه‌های صادرات‌گرا سبب تغییر نگاه‌ها به سمت صادرات و تجارت خارجی خواهد شد.

وی در ادامه از راه‌اندازی شرکت خدمات بازاریابی با همکاری سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی تهران خبر داد و گفت: از طریق این طرح دستیابی به اطلاعات مختلف در مورد کشورهای هدف بسیار راحت خواهد بود.

صادرات از استان‌ها هدایت می‌شود

غضنفری همچنین از امضای توافقنامه‌ای بین وزیر بازرگانی، وزیر کشور خبر داد و گفت: براساس این پروتکل هدایت صادرات از استان‌ها امکان‌پذیر خواهد شد. و در این طرح ما در اجرای وظایفی مثل مشاوره ارائه مشوق‌ها و حتی جوایز صادراتی از استان‌ها کمک خواهیم گرفت. همچنین قرار است عرضه اطلاعات و بازاریابی نیز به استان‌ها واگذار شود.

غضنفری با اعلام خبر نهایی شدن سند راهبردی توسعه صادرات در استان طی سال جاری تصریح کرد: کمیته توسعه صادرات هر استان باید این سند را مبنای برنامه‌های خود قرار دهد و کار گروه‌های توسعه صادرات که رییس جمهور در سفرهای استانی تشکیل می‌دهد نیز می‌تواند از این سند برای پیش‌برد برنامه‌های خود استفاده کند. این طرح شامل ۸ راهبرد اصلی و ۲ فصل اجرایی است.

به گفته وی همچنین در حال حاضر در ۳۰ استان ثبت سفارش از طریق اینترنت انجام می‌شود.

مسوولان ایرانی قدرت انتقاد داشته باشند

بخش دیگری از سخنان غضنفری به پاسخ‌های وی پیرامون عملکرد گمرک و انتقادهای مطرح‌شده به این سازمان مربوط بود.

وی گفت: به طور کلی مجموعه فعالیت‌های همکاران ما در گمرک قابل تقدیر است، اما انتقادهایی به عملکرد این بخش وارد است.

که بهتر است مسوولان جمهوری اسلامی کمی از حمایت‌های خود را کاهش دهند و قدرت انتقاد داشته باشند.

برند‌های ایرانی ناشناخته است

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون کاهش سهم صادراتی ایران در برخی کالاها گفت: کاهش سهم صادرات یک کالا به معنی کاهش صادرات آن کالا نیست.

این جمله که ظرفیت‌های بسته‌بندی کشور ناکافی است یک گزاره روزآمد شده محسوب نمی‌شود؛ چرا که در بسیاری از بخش‌ها ظرفیت‌های بسته‌بندی مازاد داریم مثلا ظرفیت ما در تولید زعفران ۱۰۰ تن است ولی ۵۰۰تن ظرفیت بسته‌بندی داریم. مشکل اصلی ما در صادرات ناشناخته بودن برندهای ما است.