جوایز صادراتی نقدی پرداخت می‌شود

پرداخت جوایز صادراتی سال‌های ۸۴ و ۸۵ از محل بند «و» تبصره ۴ قانون بودجه کل کشور با تصویب شورای نگهبان به دولت ابلاغ شد. مهدی غضنفری، رییس سازمان توسعه تجارت، در گفت‌وگو با «برنا» با بیان این که پرداخت جوایز صادراتی به دولت ابلاغ شده است، گفت: قرار نیست جوایز صادراتی در قالب سهام پرداخت شود. وی تاکید کرد: سعی سازمان بر این است که بتواند اعتبارات جوایز صادراتی را به صورت نقدی پرداخت کند. این در حالی است که پیش از این گفته شده بود که جوایز صادراتی در قالب سهام شرکت‌های دولتی به صادرکنندگان پرداخت می‌شود. غضنفری از پرداخت ۳۰۷میلیارد تومان جایزه صادراتی به صادرکنندگان خبر داد و گفت: این جوایز در یک مرحله به تمام صادرکنندگان پرداخت می‌شود. رییس سازمان توسعه تجارت با بیان این که وزارت اقتصاد از پرداخت اعتبارات لازم برای اعطای جوایز صادراتی خودداری می‌کند، خاطرنشان کرد: در صورت اختصاص منابع لازم از سوی این وزارتخانه، جوایز صادراتی سال‌های ۸۴ و ۸۵ صادرکنندگان به صورت نقدی پرداخت می‌شود. وی با اشاره به استقبال مناسب از عرضه سهام شرکت‌های دولتی در سال جاری افزود: از آنجا که منابع حاصل از فروش سهام شرکت‌های دولتی محدود و به بخش‌های متعددی اختصاص می‌یابد، نمی‌توان از آن برای پرداخت جوایز صادراتی استفاده کرد.

غضنفری با اشاره به این که صادرکنندگان نتوانسته‌اند جوایز صادراتی خود را به صورت نقدی و به روز دریافت کنند، گفت: هدف دولت از پرداخت سهام به جای پول نقد به روز نمودن جوایز صادراتی بود؛ چراکه صادرکنندگان نیز با ما هم نظر هستند که پرداخت نقدی با چند سال تاخیر کارآیی ندارد.

وی با بیان این که فشارهای زیادی به دولت برای پرداخت به روز جوایز صادراتی وارد کردیم، تصریح کرد: این فشارها موجب شد تا دولت پرداخت سهام را جایگزین پول نقد کند، اما سعی ما این است که بتوانیم جوایز صادراتی را نقدی پرداخت کنیم.

منطقه تجاری ویژه طلا و جواهر

از سوی دیگر معاون وزیر بازرگانی از دستور رییس‌جمهوری برای راه‌اندازی منطقه ویژه طلا و جواهر در قشم خبر داد. مهدی غضنفری در گفت‌وگو با مهر گفت: راه‌اندازی منطقه تجاری ویژه طلا و جواهر در قشم به تایید هیات دولت رسیده و به زودی مقدمات راه‌اندازی این منطقه در این نقطه از کشور فراهم خواهد شد.

معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه راه‌اندازی بورس طلا نیز نیاز به مصوبه هیات دولت دارد، افزود: در جلسه صادرکنندگان با رییس‌جمهوری موضوع راه‌اندازی منطقه تجاری ویژه طلا و جواهر و نیز بورس طلا مطرح شد که این کار باید از طریق سازمان توسعه تجارت پیگیری شود.