رییس سازمان توسعه تجارت در اجلاس استان‌های همجوار با کشور عراق، گفت: ایران یک شریک مطمئن و دائمی است و تاریخ نشان داده که روابط ایران با همسایگان خود مسالمت‌آمیز بوده است. همچنین ایران الگوهای کاملا جدیدی دارد که این الگوها در کشور عراق قابل ارائه است. این الگوها در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی است. دکتر مهدی غضنفری تصریح کرد: ما انتظار داریم بخش‌خصوصی بیش از گذشته در عراق به فعالیت بپردازد.

وی افزود: ما خواستار آن هستیم که موانع زیر ساختی در کشور عراق برطرف شود و هر دو کشور به تجهیز بیشتر گمرکات، استقرار

موسسه استاندارد در مرزها و انجام صادرات توسط شرکت‌های معروف توجه کنند؛ اجتناب از بسته شدن مکرر مرزها از دیگر خواسته‌های ما است.

غضنفری خاطرنشان کرد: سازمان توسعه تجارت ایران آماده انجام برخی اقدامات همچون برگزاری نمایشگاه ماهانه در ۱۰ ماه آینده، تاسیس دفتر امور تجاری عراق در سازمان و تغییر مبادلات تجاری سنتی به مبادلات مدرن بانکی است.

رییس اتاق اهواز نیز در این اجلاس گفت: انتقال ریسک‌های سرمایه‌گذاری به بخش‌خصوصی با هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در توسعه روابط اقتصادی دو کشور منافات دارد. به گفته سلیمانی با وجود آنکه کارهای خوبی در سازمان توسعه تجارت صورت گرفته ولی هنوز مشکلات زیادی موجود است که ضرورت دارد این مشکلات شناسایی و راهکارهایی برای آن مشخص شود. عبدالرحمن سلیمانی پیشنهاد کرد: امیدواریم برای تشکیل اجلاس‌های بعدی کارگروه‌های تخصصی پیش‌بینی شود و مشکلات در آن کارگروه‌ها به صورت کارشناسی شده مطرح و راهکارها شناسایی شود در این صورت شاهد فرآیند پیشرفت در هر اجلاس خواهیم بود.