«ایران کد» سرعت مبادله و سوددهی بنگاه‌های اقتصادی را افزایش می‌دهد. به گزارش سایت «ایران کد»، مسعود میر کاظمی با بیان اینکه حلقه مفقوده‌ای تحت عنوان نظام طبقه‌بندی و شماره‌گذاری کالا در کشور وجود داشت، اظهارداشت: برای آنکه بتوانیم برای تولید و خدمات در کشور برنامه‌ریزی کنیم، باید ابتدا بتوانیم این کالا و خدمات را خوب بشناسیم و به گونه‌ای بشناسیم که اگر ویژگی‌های یک کالا را مطرح کردیم، بتوانیم با یک شماره ملی به آن دسترسی یابیم و این شماره برای تمام کسانی که دستی در کسب و کار دارند، شناخته شده باشد. میرکاظمی افزود: این موضوع در دستور کار قرار گرفت و اینک با مصوباتی که در دولت داشتیم شاهد اجرایی شدن و خدمات‌رسانی نظام ملی طبقه‌بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات هستیم که محاسن فراوانی برای بخش‌های مختلف زنجیره تامین کالا، از تامین کنندگان مواد اولیه تا نظام حمل‌ونقل و توزیع و تحویل نهایی به مشتریان خواهد داشت. وی افزود: این نظام می‌تواند در زمینه توسعه محیط‌های مجازی بسیار نقش‌آفرین باشد و به عنوان یک زیر ساخت مهم در تجارت کشور تلقی می‌شود، چرا که اگر بخواهیم فعالیت‌هایمان را توسعه دهیم، سرعت عمل را بالا ببریم، کیفیت را ارتقا دهیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم، نیاز به سرعت عمل در تبادل اطلاعات داریم و این امر در گرو نظام ملی طبقه‌بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات است.

وی در پاسخ به این پرسش که مزیت ایران کد نسبت به سیستم‌های مختلف مشابه در کشورهای دیگر جهان چیست؟ اظهار داشت: بسیاری از کشورها نظام طبقه‌بندی و شماره‌گذاری ملی خاص خود را دارند و در ایران حدود ۱۷سال است که بر روی این موضوع کار می‌شود، در دولت نهم و وزارت بازرگانی گروهی که در این زمینه فعالیت می‌کردند در مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات مستقر شدند و دو سال روی تطبیق نیازمندی‌های کشور در سطح ملی فعالیت کردند و امروز آماده خدمات‌دهی هستند.

وزیر بازرگانی اضافه کرد: اگر بخواهیم واحدهای تولیدی را برون سپاری کنیم و از ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم (همچون برخی خودروسازی‌ها)، ضرورت دارد که بتوانیم نظام طبقه‌بندی یکپارچه داشته باشیم تا بتوانیم به راحتی مدیریت کنیم. این نظام می‌تواند در سطح بنگاه‌ها و در سطح ملی کمک موثری باشد.