در صورت ادامه رسوب کانتینر در بنادر کشور به ویژه بندر شهیدرجایی شاهد بازتاب‌های ملی خواهیم بود.

محسن صادقی‌فر، مدیر امور بندری بندر شهید رجایی در گفت‌وگو با برنا با بیان اینکه سقف رسوب در بنادر کشور بین ۴۰ تا ۵۰هزار TEU است، گفت: در حال حاضر این رقم در کشور به بیش از ۸۳هزارTEU می‌رسد که باعث شده تمامی‌محوطه‌های بندری کشور پر شود و کاهش سرعت تخلیه بارگیری برای کشتی‌ها را به‌دنبال داشته باشد. وی ادامه داد: در بیشتر مواقع بسیاری از کشتی‌ها برای بارگیری محموله‌های خود به دلیل ترافیک بالا در بنادر مجبور به طی مسیر بیشتری می‌شوند و نمی‌توانند در زمان مقرر بار خود را تحویل دهند.

صادقی فر با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۲۵۰۰ کانتینر به بنادر کشور وارد می‌شود، اظهار داشت: بیش از ۷۰۰محموله بار در بندر باقی می‌ماند که این میزان در ایام عید به چند برابر افزایش پیدا می‌کند.

مدیر امور بندری بندر شهید رجایی تصریح کرد: میزان رسوب کالا طی ۹ماه سال‌جاری در بنادر کشور با بیش از ۴۵‌درصد افزایش از سه میلیون و ۱۹هزار و ۸۲۱تن در مدت مشابه سال گذشته به چهار میلیون و ۳۹۴هزار و ۱۴۱تن رسید.

به گفته وی این رسوب ضربه بزرگی به منافع ملی می‌زند و موجب راکد ماندن سرمایه کشور در بنادر می‌شود. مدیر امور بندری بندر شهیدرجایی تحریم بانک‌های کشور را از دیگر مسائل حمل بارگیری دانست و افزود: بسیاری از افراد به دلیل مشکلات مالی توان پرداخت حقوق عوارضی گمرک را نداشته و کالاهای خود را ترخیص نمی‌کنند که این امر باعث شده است بندر را تبدیل به انبار کنند.

صادقی‌فر با بیان اینکه نگرش نادرست اغلب بخش‌های دولتی مبنی بر اینکه قانون اجازه انبارداری کالا طی هر زمانی را می‌دهد و بندر موظف به پذیرش آن است، اظهار داشت: ما اعلام می‌کنیم بندر محل عبور و نه نگهداری از کالا است.