درهای اتاق تبریز به روی اروپای شرقی باز شد

گروه بازرگانی- صاحبان صنعت و بازرگانان آذربایجان شرقی و اعضای هیات بلندپایه ایالت گراژده جمهوری بوسنی هرزگوین خواستار توسعه روابط دو جانبه شدند.

در این نشست که روز پنجشنبه در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تبریز برگزار شد، دو طرف بر لزوم آشنایی با توانمندی‌های متقابل برای تعمیق روابط تجاری و صنعتی تاکید کردند. نمایی از گراژده

رییس مجلس دولت محلی‌ایالت گراژده در این نشست با اشاره به مشاهدات هیات همراهش از قابلیت‌های بالای صنعتی و اقتصادی آذربایجان‌شرقی، تلاش برای توسعه همکاری‌ها در این بخش را ضروری خواند. علی بگوویچ گفت: بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی آذربایجان‌شرقی‌ این پیام را به ما داد که کشور ایران، مسیر درستی را در زمینه توسعه همه‌جانبه انتخاب کرده و در آن پیش می‌رود.

وی با بیان این مطلب که کارخانه‌های آذربایجان‌شرقی به ماشین‌آلات پیشرفته مجهز بوده و تولیدات آنها از کیفیت بالایی برخوردار است، افزود: باید از این امکانات برای ارائه محصولات ایرانی در بازار اروپای شرقی استفاده کرد.

بگوویچ با تاکید بر عزم دولت محلی ایالت گراژده برای توسعه سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری با آذربایجان شرقی گفت: با توجه به پشت سر گذاشتن جنگ در کشور و تلاش برای احیای جایگاه خود در اقتصاد جهانی به توسعه روابط بسیار اهمیت می‌دهیم.

رییس سازمان بازرگانی آذربایجان شرقی نیز در این نشست، برگزاری نشست‌های کارشناسی مشترک را بین تجار و بازرگانان موجب ارتقای سطح مبادلات در عرصه بین‌المللی دانست.

صادق نجفی با اشاره به طی مراحل عضویت در سازمان تجارت جهانی و اتحادیه اروپا توسط بوسنی هرزگوین و ایالات آن از انجام سرمایه‌گذاری مشترک بین آذربایجان‌شرقی و ایالت گراژده برای تولید کالا در ایران‌و بسته‌بندی آن در بوسنی به عنوان گزینه‌ای مناسب برای توسعه روابط تجاری یاد کرد.

وی از ایالت گراژده به عنوان دروازه ورود به بازار اروپای شرقی یاد کرد و افزود: برقراری ارتباط موثر بازرگانان و صاحبان صنایع استان با همتایان خود در گراژده، عامل مهمی برای تحقق این هدف است. نجفی به نخست‌وزیر دولت محلی گراژده پیشنهاد کرد تا محلی را برای عرضه تولیدات استان در این ‌ایالت در پنج ماه آینده در اختیار بازرگانان و تجار آذربایجان‌شرقی قرار دهند.

نجفی از مشارکت برای‌ ایجاد مرکز خرید گراژده با کالای ‌ایرانی، مبادلات فرهنگی گردشگری، استفاده از خدمات فنی مهندسی متقابل و اعطای نمایندگی شرکت‌های معتبر آذربایجان شرقی به متقاضیان در گراژده به عنوان برخی از زمینه‌های همکاری‌های متقابل دو استان یاد کرد. نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع‌ومعادن تبریز نیز در این نشست با اشاره به پراکندگی فعالیت تجار و بازرگانان آذربایجان شرقی در اقصی نقاط جهان گفت: خوشبختانه، تجارت فعالان اقتصادی استان، مرز نمی‌شناسد.

پرویز کلینی با بیان این مطلب که بسط و توسعه تجارت دو جانبه، نیازمند اطلاعات و آشنایی جامع فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی و گراژده از توانمندی‌های همدیگر است، گفت: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تبریز که در سال ۱۲۸۹شمسی بنیان گذاشته شده، از نظر قدمت، رتبه اول و از نظر تعداد اعضا و حجم فعالیت بعد از تهران رتبه دوم را در کشور دارد.

نخست‌وزیر ایالت گراژده جمهوری بوسنی هرزگوین به همراه هیات بلندپایه‌ای متشکل از رییس مجلس محلی، جمعی از وزیران و تجار و بازرگانان محلی از پنج روز پیش در آذربایجان شرقی به سر می‌برند.

بوسنیایی‌ها در مدت اقامت خود در تبریز از مراکز صنعتی و تجاری آذربایجان شرقی دیدن کرده و موافقت‌نامه‌های اولیه را با مسوولان استان در خصوص توسعه همکارهای دوجانبه امضا کرده‌اند.

***

جمهوری فدرال بوسنی هرزگوین با نظام حکومتی پارلمانی با حدود چهارمیلیون نفر جمعیت و ۵۱هزار و ۱۹۷کیلومترمربع وسعت در منطقه بالکان و جنوب شرقی اروپا واقع شده است.

تولید ناخالص داخلی این کشور ۴۲میلیارد دلاربرآورد شده است. شهر گراژده، با حدود ۴۰هزار نفر جمعیت، پنجمین ایالت بزرگ این جمهوری است.

بوسنی هرزگوین در سال ۱۹۹۹ به سازمان تجارت جهانی پیوسته است. به گزارش WTO درآمد سرانه آن در سال ۲۰۰۶ به ۲۹۱۴دلار رسید. ارزش صادرات کالاهای آن در سال ۲۰۰۶، ۳۳۱۲میلیون دلار بوده و ارزش واردات کالا نیز ۷۳۰۵میلیون دلار برآورد شده است. سهم آن در تجارت جهانی ۳صدم درصد است. اتحادیه اروپا (۶/۵۷)، کرواسی (۷/۱۸)، صربستان ‌(۲/۱۳)، آمریکا (۶/۳) و سوئیس (۹/۱) عمده‌ترین مقاصد صادراتی آن و اتحادیه اروپا (۱/۴۷)، کرواسی (۷/۱۶)، صربستان (۷/۹)، چین (۴/۳) و رومانی (۱/۳) مهم‌ترین مبادی وارداتی این کشور به شمار می‌روند. ارزش صادرات خدمات بازرگانی آن نیز یک‌میلیارد و ۱۱۶میلیون دلار بوده که در مقابل ۴۹۳میلیون دلار خدمات وارد کرده است.