گروه بازرگانی- اگرچه گمرک ایران هنوز آمار رسمی صادرات غیرنفتی در ده‌ماه نخست سال‌جاری را اعلام نکرده، اما گمرکات تعدادی از استان‌های کشور، پا پیش گذاشته‌اند و گزارش عملکرد خود را به رسانه‌ها فرستاده‌اند. کرمانشاه:

در ۱۰‌ماهه امسال۴۶۱‌هزار و۷۷۷ تن کالای غیرنفتی به ارزش ۲۸۳‌میلیون و ۲۴۶‌هزار و ۱۱۳ دلار از استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شده است. این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۲۴‌درصد و از حیث ارزش ۱۲‌درصد کاهش داشته است. از مجموع صادرات استان ۲۳۴‌میلیون و ۳۷۳‌هزار و ۸۷۶ دلار آن از طریق گمرک کرمانشاه و مابقی آن از طریق بازارچه‌های مرزی استان انجام شده است. بیشترین صادرات استان طی این مدت به میزان ۱۶۳‌میلیون و هشت‌هزار و ۳۹۱ دلار از طریق گمرک خسروی و کمترین صادرات به میزان ۸۰۳‌هزار و ۱۲۸ دلار از بازارچه

شیخ صالح صورت پذیرفته است. دام زنده، نوشابه، لوله پلیکا، کاشی دیواری، نایلون، پفک، قیر، رب گوجه، کفش مردانه، کولر آبی و پوشال کولر، شلنگ و گندم عمده صادرات استان طی این مدت بوده است. مقصد کالاهای صادراتی استان نیز طی این مدت عراق، امارات و کویت بوده است. همچنین در ۱۰‌ماهه امسال ۳۹‌هزار و ۸۴۰ تن کالا به ارزش ۱۲۰‌میلیون و ۹۰۵‌هزار و ۱۲۱‌دلار از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان کرمانشاه وارد کشور شده است. این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از حیث وزن ۹۰۴‌درصد و از لحاظ ارزش ۳۶۱‌درصد افزایش نشان می دهد. عمده کالاهای وارداتی استان در این مدت شامل تجهیزات کارخانه پلیمر کرمانشاه، تجهیزات کارخانه پتروشیمی ایلام، آلومینیوم، برنج خوراکی، خط کامل کشش میلگرد، تجهیزات خط تولید پلی‌اتیلن سنگین و لوازم‌التحریر بوده است. این کالاها از کشورهای پاکستان، ترکیه و آلمان وارد استان شده است. سال گذشته ۴۸۰میلیون دلار کالا از این استان صادر شد که به نظر نمی‌رسد امسال از ۳۰۰میلیون دلار هم بگذرد. رکود در بازارچه‌های مرزی و بحران‌های پی‌درپی مرزی از جمله دلایل این کاهش چشمگیر می‌تواند باشد. ضمن اینکه طی دو سال اخیر حتی یک نمایشگاه مرتبط با تولید صادراتی و بازاریابی در عراق در کرمانشاه برگزار نشد. حال آنکه در سال‌های پیش از آن شاهد برگزاری چندین نمایشگاه بازسازی عراق در کرمانشاه بودیم که بی‌تردید بخشی از افزایش صادرات استان نیز معلول همان حرکت‌های نمایشگاهی بوده است.

گلستان:

مدیر گمرکات استان گلستان اعلام کرد: ارزش صادرات از مبادی صادراتی استان طی ده‌ماهه امسال به ۴۵میلیون و ۸۳۲هزار و ۴۲۷دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲درصد رشد داشته است. شهریار شهریاری، افزود: طی این مدت ۱۰۱میلیون و ۶۶۴هزار و ۹۳۹‌کیلوگرم کالا از مبادی صادراتی این استان به کشورهای مختلف صادر شده است که نسبت به مدت مشابه آن نیز ۵درصد افزایش صادرات داشتیم. شهریاری، گمرک اینچه برون، گمرک بندرترکمن، پایانه صادراتی گنبدکاووس و پایانه صادراتی گرگان را از مبادی صادراتی استان گلستان نام برد و گفت: اقلام صادراتی از گمرکات استان به کشورهای عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان، روسیه، یمن، پاکستان، رومانی، افغانستان، آذربایجان، اردن، ارمنستان، ترکیه، گرجستان و قرقیزستان ارسال می‌شود. وی افزود: رنگ ورزین‌، مواد اولیه پلاستیک‌، آهن‌آلات‌، فولاد، محصولات معدنی، میوه‌های تازه، روغن خوراکی، رب گوجه‌فرنگی و‌... از جمله مهم‌ترین اقلام صادراتی از مبادی گمرکات استان است. مدیر گمرکات استان گلستان همچنین در‌خصوص واردات از گمرک اینچه‌برون نیز گفت: اقلام عمده واردات طی ده‌ماهه امسال شامل گاز مایع، آهن‌آلات، انواع نخ از پنبه، برنج، سیب زمینی‌، گیربکس، یراق‌آلات‌، قراضه آلومینیوم، پلی‌استایرن و‌... به ارزش ۳۷میلیون و ۴۰۱هزار و ۲۷۷ دلار بوده است.

به گفته وی، این کالاها از کشورهایی نظیر امارات متحده‌عربی، آلمان، قرقیزستان، قزاقستان ، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه و ازبکستان وارد کشور شده است.