علاقه‌مندی سودانی‌ها به همکاری با بخش‌خصوصی ایران

اتاق ایران در نظر دارد تعدادی مراکز تجاری در نقاط مختلف دنیا تاسیس کند که به علت اولویت رابطه با سودان و آفریقا تصمیم به ایجاد یک مرکز تجاری در خارطوم - پایتخت سودان - گرفته شده است.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در دیدار هیات وزیران سودان از این اتاق، ضمن بیان این مطلب افزود: این مرکز غرفه‌های مختلفی دارد که هم کالاهای ایرانی را معرفی می‌کند و هم تجار و بازرگانان ایرانی با تجارت با سودان آشنا می‌شوند. شمس‌الدین خارقانی، همچنین با بیان این مطلب که «در اتاق بازرگانی خواهان عمل هستیم نه حرف»، از هیات سودانی خواست تا پروژه‌هایی را که دارای اولویت هستند، معرفی کند تا به شرکت‌های علاقه‌مند ایران اعلام و بررسی شود. در ادامه این دیدار، عبدالحکیم اسماعیل، استاندار خارطوم نیز با استقبال از گسترش روابط تجاری دو کشور تاکید کرد: ما زمانی به ایران آمده‌ایم که سودان از سرمایه‌گذاران خارجی استقبال می‌کند که البته ترجیح می‌دهیم با سرمایه‌گذاران اسلامی بیشتر رابطه داشته باشیم.وی افزود: با توجه به روابط سیاسی خوب بین دو کشور، خواهان همکاری در بخش‌های صنعت، نیرو و تکنولوژی با ایران هستیم، زیرا ایران پیشرفت‌های خوبی در این زمینه‌ها داشته است و ما در سودان می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

اسماعیل در خصوص همکاری ایالت خارطوم با بخش‌خصوصی ایران گفت: استانداری خارطوم همکاری لازم برای تاسیس این مرکز تجاری در سودان را دارد و این مرکز می‌تواند نقطه شروع همکاری بین دو طرف باشد.وی ادامه داد: پروژه‌های کشاورزی سودان فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری است و ما آمادگی ایجاد شرکت مشترک بین ایران و سودان برای کشت و برداشت گندم را داریم و از آن پشتیبانی می‌کنیم.

استاندار خارطوم تصریح کرد: شرکت‌های مشترکی برای برآورده کردن نیازهای خارطوم می‌توان تشکیل داد که ما آمادگی داریم ده‌هزار هکتار زمین به این منظور اختصاص دهیم.

کشور سودان در مرکز آفریقا قرار دارد که با ۹ کشور آفریقایی دارای مرز مشترک است.اقتصاد این کشور بیشتر بر پایه کشاورزی است که از حدود هفت سال پیش با ورود نفت به اقتصاد این کشور، بخش خدمات و صنعت آن نیز رشد کرده است.