چینی‌ها همچنان مشکل‌تراشی می‌کنند

عسگراولادی:

سفیر چین باید مواضعش را شفاف کند

سفیر چین در تهران که دو هفته پیش به انتقادهای اعضای اتاق مشترک ایران و چین درباره مسائل بانکی دو طرف پاسخی نداد از سوی هیات‌رییسه این اتاق به شفاف‌سازی مواضع دولت چین فراخوانده شد.

اسد‌ا... عسگراولادی، رییس اتاق مشترک ایران و چین، در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه بانک مرکزی چین هنوز موانع بانکی تجار ایرانی را به طور کامل برطرف نکرده است خواستار شفاف‌شدن مواضع اقتصادی دولت چین با ایران از سوی سفیر این کشور شد.

وی گفت: درخواست اعلام شفاف مواضع دولت چین در نشست هفته آینده اعضای اتاق مشترک ایران و چین با سفیر چین به وی ابلاغ می‌شود و از وی خواسته خواهد شد که در یک مصاحبه موضع دولت خود را درباره مسائل بانکی و رابطه اقتصادی با ایران مشخص کند.

عسگراولادی همچنین درباره ادامه مشکلات گشایش اعتبار تجاری ایرانی در بانک‌های چینی نیز اظهار کرد: از بین ۱۲ بانک بزرگ چین موانع بانکی هفت بانک حل شده و چهار بانک دیگر نیز در دست بررسی است؛ ولی بانک مرکزی چین هنوز مشکل تراشی می‌کند و قول داده است ظرف دو هفته آینده همه موانع را برطرف کند.

وی به تجار ایرانی توصیه کرد که بانک چینی مورد معامله خود را در این مدت تغییر داده و به مدیریت شرایط فعلی کمک کنند.

رییس اتاق مشترک ایران و چین در پاسخ به این سوال که آیا تغییر بانک از سوی صادرکنندگان به راحتی امکان‌پذیر است، گفت: قطعا تجاری که مشتریان بانک خاصی هستند با سختی‌هایی مواجه می‌شوند که البته کاملا منطقی است؛ ولی به هر حال باید از شرایط فعلی عبور کنیم.

او همچنین از واکنش سفیر چین در مجمع عمومی اتاق مشترک ایران و چین به انتقادهایی که درباره وضعیت موانع بانکی بیان شد نیز گله کرد و گفت: متاسفانه سفیر چین در برابر سوالات بخش خصوصی و مسوولان ایرانی تنها سکوت کرد و با سیاستمداری ویژه‌ای به سوالات واکنش نشان داد از این رو از وی گله‌مندیم.

عسگراولادی در ادامه درباره برپایی مجمع دوم این اتاق نیز گفت: در مجمع عمومی دوم اتاق مشترک ۱۷۰ نفر حضور داشتند که گزارش‌های مالی نیز ارائه و تصویب شد، البته برخی اعضا از اینکه چرا بحث‌های مالی چند روز قبل برای مطالعه به دست آنها نرسیده بود، انتقاد داشتند.

وی گفت: مجموع گردش‌ مالی اتاق مشترک ایران و چین از محل حق عضویت‌ها ۱۰۰‌میلیون تومان است و معتقدم که طرح این انتقادات نیز بهانه‌گیری است.