مدیرکل گمرک‌های استان فارس گفت: بازرگانان این استان به سبب برخوردار نبودن فارس از سامانه ترابری منسجم و نیز به دلیل هزینه‌های زیاد حمل‌ونقل، تمایل دارند که کالاهای خود را از سایر استان‌های کشور به خارج صادر کنند. مهندس قاسم شعبانیان، در جمع خبرنگاران افزود: تجار و صادرکنندگان استان فارس، به دلیل گران بودن هزینه کامیون‌های دارای چادر و کانتینر، کالاهای خود را با کامیون‌های بدون کانتینر و به صورت فله‌ای به بندرهای سایراستان‌های کشور حمل و پس از بسته‌بندی، صادر می‌کنند.

وی گفت: سامانه حمل‌و‌نقل مناسب در صادرات نقش بسزایی دارد و برای تجار و صادرکنندگان، بازگشت سود حاصل از صادرات نیز حایز اهمیت است، چنانچه در استان فارس این سامانه از پویایی مطلوب و کارا برخوردار شود، مشکل موجود در زمینه صادرات کالا از این استان نیز حل خواهد شد.

شعبانیان افزود: به‌دلیل نبود سامانه حمل‌و‌نقل در گمرک فارس، بیشتر کالاهای این استان از جمله میوه و تره‌بار تولیدی آن بدون ثبت در گمرک به خارج از فارس، حمل می‌شود.

این مسوول اضافه کرد: به عنوان نمونه از مجموع ۳۵۰میلیون دلار، صادرات گمرک استان فارس، بین ۴۳میلیون دلار تا ۴۶میلیون دلارآن درگمرک این استان ثبت شده است که نشان می‌دهد بیشتر کالاهای این استان از طریق سایر استان‌های کشور صادر شده است.

شعبانیان گفت: بیش از ۵۰ تا ۶۰قلم کالا از گمرک این استان به‌ خارج‌ از کشور صادر می‌شود که عمده‌ترین آنها فرش دستباف، عصاره و پودر شیرین بیان، کاشی و سرامیک، موکت، ماهی تازه و منجمد و دودی، چینی بهداشتی، پسته و مغزپسته، اشیا و لوازم برقی و مصنوعات فلزی است.

او اظهار داشت: این کالاها عمدتا به کشورهای عراق، آلمان، قطر، چین، کویت، امارات عربی متحده، بحرین، آذربایجان، فرانسه و عربستان سعودی صادر می‌شود.

وی گفت: امسال به دلیل اینکه ارزش اقلام کالاهای صادراتی افزایش یافته‌است، میزان بازاریابی و تقاضای بازار هدف ما کمتر شده‌است و قیمت کالاهای خارجی در کشورهایی همچون عراق، افغانستان و امارات، نازل‌تر از قیمت کالاهای ایرانی است. شعبانیان بیان داشت: دلیل عمده این وضعیت اعمال تحریم‌ها در مورد ایران و نیز افزایش قیمت مواداولیه وارداتی است که طبیعتا مقوله صادرات نیز تحت تاثیر این وضعیت قرار می‌گیرد و به تبع آن ارزش کالاهای تمام‌شده‌ ما افزایش یافته و همین امر موجب شده است که در بازار هدف مشتری قابل توجه نداشته باشیم. وی گفت: در ۱۰ماه امسال ۴۸هزار و ۳۵۵تن کالا از گمرک‌های فارس به ارزش ۴۰میلیون و ۹۲هزار و ۴۳۷دلار به کشورهای مختلف صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه‌سال قبل از نظر ارزش ۱۶درصد و از نظر وزن هشت‌درصد کاهش داشته است.

شعبانیان ادامه داد: همچنین در این مدت هشت‌هزار و ۸۱۱تن کالا به ‌ارزش ۱۰۸میلیون و ۲۰۹هزار و ۸۹۷دلار از طریق گمرک فارس به کشور وارد شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۵۰درصد و از نظر وزن ۵۸درصد افزایش داشته است.