موسسه بیزینس مانیتور در گزارش سه ماهه اول ۲۰۰۸ خود به بررسی وضعیت تجارت خارجی ایران طی سال جاری و سال‌های آینده پرداخته و نوشته است: صادرات ایران که در سال گذشته معادل ۷۶میلیارد و ۱۸۰میلیون دلار بود در سال جاری به ۸۱ میلیارد و ۹۷۰میلیون دلار و در سال آینده به ۹۰میلیارد و ۷۱۰میلیون دلار خواهد رسید که بالاترین میزان طی دهه کنونی بوده و خواهد بود. براساس این گزارش، طی سال ۸۵ صادرات غیر نفتی ایران برابر با ۱۶میلیارد و ۷۸۰میلیون دلار بود که با افزایش طی سال‌جاری به ۲۱میلیارد و ۱۲۰میلیون دلار و طی سال آینده به ۲۴میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار خواهد رسید.

طی سال‌های ۸۸ و ۸۹ مجموع صادرات ایران به دلیل کاهش زیاد صادرات نفتی، روند نزولی داشته و به ترتیب به ۸۵میلیارد و ۱۸۰میلیون دلار و ۸۴میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار خواهد رسید که سهم صادرات غیر‌نفتی از مجموع صادرات در این سال‌ها به ترتیب ۲۶میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار و ۲۸میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار خواهد بود.

همان‌طور که از آمارها بر می‌آید به‌رغم کاهش صادرات نفتی، صادرات غیرنفتی رشد خوبی را شاهد بوده و خواهد بود؛ به طوری که این شاخص طی سال‌های ۱۳۹۰ و ۹۱ معادل ۲۹میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار خواهد بود. در این سال‌ها مجموع صادرات به ترتیب ۸۷میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار و ۸۶میلیارد و ۶۷۰میلیون دلار خواهد بود.

در همین حال بیزینس مانیتور در خصوص واردات ایران طی سال گذشته، این میزان را ۴۵میلیارد و ۳۹۰میلیون دلار برآورد و پیش‌بینی کرد که در سال جاری و سال آینده به ترتیب ۵۱میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار و ۵۴میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار برآورد شده است.

انتظار می‌رود طی سال‌های ۸۸ و ۸۹ مجموع واردات ایران به ترتیب به ۵۷میلیارد دلار و ۵۸میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار برسد که تداوم روند صعودی این شاخص را در سال‌های ۹۱ و ۱۳۹۰ به ۶۰میلیارد دلار خواهد رساند.

با توجه به آمارهای صادرات و واردات، تراز تجاری ایران که در سال‌جاری ۳۰میلیارد و ۷۷۰میلیون دلار ارزیابی شده طی سال آینده با ثبت رقم ۳۶میلیارد و ۱۰میلیون دلار به بالاترین میزان خود خواهد رسید.

تراز تجاری طی سال‌های پس از سال آینده روند نزولی در پیش خواهد گرفت و انتظار می‌رود در سال ۱۳۹۱ رقم ۲۶میلیارد و ۶۷۰میلیون دلار برای آن به ثبت برسد.