مذاکرات دور دوحه و ماه‌عسل سارکوزی

گروه بازرگانی- وزیر بازرگانی هند گفت: من آدم خوشبینی هستم و امیدوارم در جریان برگزاری نشست داووس در سوئیس، مذاکرات دور دوحه به نتیجه‌ای روشن برسد.

به گزارش رویتر، کمال ناث پس از ورود به دهکده داووس در سوئیس در گفت‌وگو با خبرنگاران از تعویق مذاکرات مربوط به آزادسازی‌ تجاری در WTO ابراز نگرانی کرد، اما امیدوارانه افزود: به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باید این کلاف سردرگم را بگشاییم. وزیر بازرگانی هند در کنار نماینده تجاری آمریکا

البته من می‌دانم که امسال انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برپا می‌شود و سایه سنگین آن بر WTO هم می‌افتد.

به باور وزیر بازرگانی هند که یکی از رهبران کشورهای در حال توسعه در جریان مذاکرات دور دوحه است، انتخابات نفس‌گیر ریاست جمهوری آمریکا و «محافظه‌کاری» اتحادیه اروپا از جمله مواردی است که نمی‌توان در سال ۲۰۰۸ بر آن چشم پوشید. امسال وزرای بازرگانی شماری از کشورهای کلیدی عضو WTO به اجلاس داووس رفته‌اند تا با همراهی پاسکال لامی، مدیرکل سازمان تجارت جهانی گفت‌وگو‌های مرتبط با دور دوحه را از سر گیرند. البته نیکولا سارکوزی که در ماه عسل عاشقانه با دوست‌دختر جدیدش به سر می‌برد، گفته است اگر توافقی خلاف خواسته‌ها و منافع فرانسه صورت گیرد با آن مخالف خواهد بود. با این حال رهبران تجاری اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا امیدوارند که این دور از مذاکرات در سال ۲۰۰۸ به پایانی موفقیت‌آمیز برسد.