گروه بازرگانی- نشست مطبوعاتی چهاردهمین نمایشگاه صنعت چاپ و بسته‌بندی برگزار شد.

در این نشست که با حضور اعضای هیات‌مدیره اتحادیه‌های چاپخانه‌‌داران، صحافان‌و لیتوگراف‌ها برگزار شد، بر نقش و جایگاه صنعت کاربردی چاپ در دیگر صنایع و نیز اثرگذاری مستقیم آن بر صادرات تاکید و چالش‌های پیش روی این صنعت تشریح شد. در این نشست رضا رضایی، رییس اتحادیه صادرکنندگاه صنعت چاپ ایران با تاکید بر ضرورت توجه هر چه بیشتر مسوولان به این صنعت دلایل تاکید این نمایشگاه بر صادرات را تشریح کرد. وی گفت: فعالیت ما در‌نمایشگاه‌ با دید صادراتی و نیز ارائه خدمات صنعت چاپ به کشورهای همسایه به ویژه کشورهای عضو اکو است، چرا که امروز باید با دید جهانی به مساله چاپ نگاه کرد و این باور را ایجاد کرد که می‌توانیم بازارهای فرامرزی را تسخیر کنیم.

رضایی با بیان اینکه موقعیت صنعت چاپ ایران از کشورهای آسیای میانه به مراتب بهتر است، گفت: من نمی‌دانم چرا مسوولان، این صنعت را جدی نگرفته‌اند. این درحالی است که برای عضویت در سازمان تجارت جهانی باید صنعت چاپ با هدف توسعه دیگر صنایع را جدی گرفت.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه برنامه‌های اختصاصی برای بسته‌بندی خرما، پسته، شیرینی و شکلات داریم، افزود: به این منظور هیات داوران از بین ۲۵۰ اثر، ۱۰۰اثر انتخاب کردند. این در حالی است که علاوه بر جایزه داوران، به اثر منتخب بازدیدکنندگان نیز جایزه‌ای اهدا خواهد شد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران گفت: مهم‌ترین چالش صنعت چاپ این است که پایه‌های قانون در کشور ما براساس واردات گذاشته شده است و نگاه صادراتی وجود ندارد در حالی که با داشتن رویکرد صادراتی، صنعت چاپ جایگاه خود را بازمی‌یابد. مصطفی تهرانی، عضو هیات‌مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران نیز در این نشست گفت: چهاردهمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی در فضای متفاوتی با وجود کاهش شدید دما برگزار می‌شود. این در حالی است که تلاش‌هایی برای تغییر زمان نمایشگاه مطرح شد؛ ولی به دلیل گستردگی بحث تغییر مکان‌ نمایشگاه این تلاش‌ها به ثمر نرسید. وی افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه جلوه‌گری چهره صنعت چاپ و نیز نشان دادن توانایی این صنعت در خدمت به کارآفرینی، ایجاد اشتغال و توسعه صادرات است.

جلیل غفاری رهبر، مسوول اتحادیه صحافان نیز در ادامه این نشست گفت: نمایشگاه‌های بین‌المللی صنعت چاپ و بسته‌بندی ۱۲بهمن ماه امسال در ۸سالن با ۲۰درصد رشد برگزار می‌شود. وی با بیان اینکه گردش مالی صنعت چاپ در جهان ۵۰۰میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: متاسفانه جایگاه این صنعت در کشور ما هنوز ناشناخته است به طوری که متولی صنعت چاپ در کشورهای توسعه یافته شخص رییس‌جمهوری است.

ولی در کشور ما این صنعت در یک دفتر کوچک اداره می‌شود.