صافدل برکنار شد، قلی‌زاده آمد

گروه بازرگانی- جابه‌جایی در مدیریت وزارت‌‌خانه‌های دولت نهم همچنان ادامه دارد. روز گذشته حمید صافدل که تا پیش از این ریاست سازمان بازرگانی استان تهران را بر عهده داشت، جایگاه خود را به عباس قلی‌زاده، مدیرکل تامین و توزیع وزارت بازرگانی سپرد.

حمید صافدل، قبل از ورود به سازمان بازرگانی استان تهران ریاست شرکت‌های زنجیره‌ای قدس و مدیریت بازرگانی استان‌های خوزستان و بلوچستان را بر عهده داشت و در سال ۸۴ طی حکمی از سوی مسعود میرکاظمی به عنوان رییس سازمان بازرگانی استان تهران منصوب شد. وی در دوران فعالیت خود در بازرگانی استان تهران گزارش عملکرد خاصی از خود ارائه نداد؛ چرا که کمتر شاهد برگزاری نشست او با خبرنگاران این حوزه بودیم و تنها گاهی خبرهای این بخش در خبرگزاری‌های مورد نظر وی درج می‌شد. اما شرکت‌های زنجیره‌ای قدس و نام حمید صافدل در ذهن بسیاری یادآور قرار داد تاسیس فروشگاه آلمانی‌ها در جنوب‌تهران بود که آگهی‌های زمان افتتاح آن نیز در مطبوعات منتشر شد؛ اما با کارشکنی فروشگاه قدس (و شاید طرف مقابل) این قرارداد لغو شد.

در حالی که در سال ۸۱ با توافق فروشگاه زنجیره‌ای قدس و اتاق ایران و آلمان این قرارداد منعقد شده بود، اما کارشکنی در اجرای مفاد این قرارداد سبب شد تا تنها به امضای کاغذ اکتفا شود و هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسد و شرکت‌های زنجیره‌ای قدس نیز چندی بعد از زیر بار تعهدات قرارداد شانه خالی کرد و دست آلمانی‌ها را در حنا گذاشت.

یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که طی ماه‌های اخیر بر فعالیت سازمان بازرگانی استان تهران صورت می‌گرفت افزایش بی‌سابقه نرخ کالاهای مصرفی مردم بود که با وجود اینکه بارها از سوی رییس مستعفی سازمان بازرگانی استان تهران تکذیب شد، اما شاهد افزایش نرخ کالاها در شهر تهران بودیم.

خبرگزاری «موج» نیز برکناری صافدل را به استعفا از سوی خود او تعبیر کرده و دلیل آن را نگرانی از تنظیم و کنترل بازار شب عید بیان کرده است.

در این گزارش آمده است؛ حمید صافدل رییس مستعفی سازمان بازرگانی استان تهران که از وضع نرخ کالا و گرانی‌های پیش آمده بسیار نگران بوده با توجه به شرایط جوی پیش آمده که بروز بحران در تنظیم بازار کالای شب عید به یقین رسید از سمت خود استعفا داد تا بار گرانی‌های ایجاد شده از سوی وزارت بازرگانی را به تنهایی به دوش نکشد و مسوول ایجاد بحران‌های پیش آمده در بازار نباشد.

این در حالی است که قلی‌زاده، رییس جدید سازمان بازرگانی تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به آگاهی از علت استعفای رییس سازمان بازرگانی استان تهران در پذیرش این سمت نگرانی ندارید، اظهار داشت: من ۲۶ سال سابقه اجرایی در زنجیره تامین و توزیع داشته‌ام، بنابراین از انتصابم به عنوان رییس سازمان بازرگانی استان تهران نگران نیستم.

وی همچنین اظهار داشت: از این پس با توکل به خدا تنظیم بازار تهران به خوبی انجام خواهد شد.