کتابخانه «اتاق» تعطیل می‌شود؟

میم‌رسا- این روزها اخبار عجیب و غریب بسیاری به گوش می‌رسد، اما یکی از این عجایب خبر تخلیه کتابخانه اتاق بازرگانی ایران است که به گزارش «موج»، ظاهرا قرار است به محل استقرار مدیران دولتی تبدیل شود.

در این کتابخانه ۷۰هزار جلد کتاب به زبان فارسی و انگلیسی موجود بوده که اکنون بخش عمده‌ای از آن به انباری پارکینگ (!) اتاق منتقل شده و احتمالا کمی بعد به سمت انبارهای زیرزمینی «ترخیص» خواهد شد. تعطیلی کتابخانه، به هر انگیزه‌ای، شگون ندارد. این را اهل قدیم گفته‌اند و فکر نمی‌کنیم اهل جدید هم سر باز گفتن آن را نداشته باشند. با ورود مدیران خوش‌فکر جدید گمان می‌رفت که طبقه‌ای بر طبقات دهگانه اتاق ایران به قصد گسترش «مطالعات»، افزوده ‌شود. حال کتابخانه به زیرزمین کشیده شده به پارکینگ و انباری و... تناقض عجیبی است،

همه از دست غیر ناله کنند

سعدی از دست خویشتن فریاد

البته فکر نمی‌کنیم در کتابخانه اتاق، «دیوان سعدی» موجود بوده باشد. هرچه بوده کتب تجاری و اقتصادی بوده و لابد این ظن قوی وجود داشته که اهل تجارت را به کتاب چه کار، آنها «کالا»ی خود را واردات و صادرات می‌کنند و نیازی به کتابخانه عمومی ندارند. به خصوص اینکه در آمار صادرات و واردات هیچ‌گاه نامی از کتاب نمی‌آید و اصلا معلوم نیست در کنار پسته و پارافین و کفش و غیره، کتاب هم تجارت می‌شود یا نه! به هر حال این خبر را عجالتا نشنیده بگیرید. شاید قرار است کتابخانه‌ای جدید ساخته شود، آن هم در طبقه یازدهم اتاق. امیدواریم.