بخش خصوصی نگران لغو معافیت‌های مالیاتی است

گروه بازرگانی- رییس اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران درنامه ای خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی از لغو معافیت‌های مالیاتی موضوع تبصره ۲ ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم انتقاد کرد.

یحیی آل‌اسحاق لغو معافیت‌های مالیاتی موضوع تبصره ۲ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم را موجب دلسردی و کاهش سرمایه‌گذاری دانست وخواستار بازگشت دولت به قانون مالیات‌های مستقیم شد. در تبصره۲ ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم برای واحدهای تولیدی ومعدنی ایجاد شده در شهرک‌های صنعتی وواحدهای تولیدی فناوری اطلاعات واقع شده در ۱۲۰کیلومتری تهران-۵۰کیلومتری اصفهان و ۳۰کیلومتری مراکز استان‌ها و شهرهایی که بیشتر از ۳۰۰هزار نفر جمعیت دارند، معافیت‌های مالیاتی پیش‌بینی شده بود.

یحیی آل‌اسحاق در این نامه با اشاره به اهمیت موضوع معافیت‌های مالیاتی در افزایش تولید و تشویق سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی و مناطق خارج از شهرهای بزرگ، نسبت به لغو این گونه معافیت‌ها ابراز نگرانی کرده و نوشته است: شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی با در نظر گرفتن این معافیت‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری در محدوده‌های مورد اشاره کرده وباعث ایجاد اشتغال در این مناطق شده‌اند، اما لغو معافیت‌های مالیاتی علاوه برآن که نمی تواند دربرگیرنده اهداف دولت خدمتگذار باشد، موجب دلسردی و کاهش سرمایه‌گذاری‌های جدید شده و اعتراض واحدهای ایجاد شده قبلی را نیز به دنبال داشته است.

رییس اتاق تهران با اشاره به واکنش منفی تولیدکنندگان به لغو این گونه معافیت‌های مالیاتی، نوشته است: انتقاد و اعتراض نسبت به این اقدام به صورت‌های مختلف به اتاق‌های بازرگانی انعکاس داده شده و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در اجرای رسالت کاری خود که ایجاد پل ارتباطی میان دولت و بخش‌خصوصی کشور است، وظیفه خود می‌داند تا این نارضایتی را انعکاس دهد.

به اعتقاد یحیی آل اسحاق، نظر مساعد و همراهی وزیر امور اقتصادی و دارایی می تواند این معضل بخش‌خصوصی را حل‌وفصل کند؛ به همین دلیل رییس اتاق تهران از داوود دانش جعفری خواسته است پس از بررسی و مطالعه این موضوع، نسبت به لغو یا اصلاح ماده ۶۶قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و اعاده معافیت‌های پیش‌بینی شده در تبصره ۲ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم اقدام کند.

پیش از این وزیر امور اقتصادی در نشست مشترکی که با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران داشت، وعده داد که در نشستی مشترک با رییس کل سازمان امور مالیاتی به حل مشکلات بخش خصوصی کشور در زمینه امور مالیاتی بپردازد.