تعرفه واردات قند و شکر به 20درصد رسید

وزیر بازرگانی از افزایش تعرفه قند و شکر سفید از ۱۰ به ۲۰درصد در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی این محصول خبر داد.

مسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با «مهر» با اشاره به افزایش قیمت جهانی این محصول و قیمت حمل‌و‌نقل، خاطرنشان کرد: با تعیین تعرفه ۲۰درصد برای این محصول کارخانه‌ها می‌توانند محصولات خود را به‌فروش برسانند. وی تاکید کرد: در صورت نیاز اگر بودجه‌ای اختصاص یابد، کمک‌هایی به کارخانه‌های تولیدی این محصول خواهد شد.

میرکاظمی این افزایش تعرفه را باعث افزایش رقابت‌پذیری تولید داخلی این محصول در بازار بین‌المللی دانست و اظهار داشت: هم‌اکنون قیمت شکر در بازار نسبت به قیمت سال ۸۴ پایین‌تر است، اما دولت خواهان این موضوع نیست که کارخانه‌ها دچار مشکل شوند، بلکه خواهان این است که قیمت شکر برای مردم گران نشود.

۱۵۳ نماینده مجلس ده روز قبل طی نامه‌ای به رییس‌جمهوری خواستار رسیدگی به بحران صنعت قند و شکر در کشور شده بودند.

از دیگر مخالفان واردات بی‌رویه شکر به کشور محمد جهرمی، وزیر کار و امور اجتماعی است که پیش‌تر این مساله را طی نامه‌ای به رییس‌جمهوری اعلام کرده بود. وی در این نامه نسبت به واردات بی‌رویه محصولات نهایی به کشور به خصوص ورود گسترده شکر که به تولیدکنندگان داخلی لطمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند و همچنین تصمیم‌سازی‌های مغایر با تولید ملی در بخش بازرگانی اظهار نگرانی کرده بود. همچنین آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز از افزایش شدید واردات قند و شکر به کشور حکایت دارد. در سال ۱۳۸۵، ۴۵۰/۲میلیون تن شکر و قند به طور رسمی وارد کشور شد و در همین مدت ۴/۱میلیون تن قند و شکر داخلی هم تولید شد.

در همین حال، سازمان بازرسی کل کشور در اوایل امسال در گزارشی، واردات بی‌رویه شکر را مانعی جهت نیل به خودکفایی دانسته و از وزرای بازرگانی، جهاد کشاورزی، کار و صنایع و معادن خواسته بود تا با ارائه برنامه‌های کوتاه و بلندمدت، موضوع مهم خودکفایی تولید شکر را به صورت جدی پیگیری کنند. البته وزارت جهاد کشاورزی نیز نسبت به واردات شکر اعتراض کرده بود. از دیگر سو، وزارت صنایع ومعادن نیز پیش از این اعلام کرده بود که به منظور جلوگیری از واردات بی‌رویه شکر و برای حمایت از تولیدات داخل، مشکلات صنعت شکر را برطرف می‌کند.