گروه بازرگانی- سفیر جدید جمهوری خلق چین در تهران گفت: روابط اقتصادی چین با ایران طی سال‌های اخیر رو به گسترش بوده است و ما از توسعه روابط اقتصادی در بخش تعاون استقبال می‌کنیم.

شیه شیائوین در دیدار با دبیرکل اتاق تعاون ایران از گسترش همکاری تعاونی‌های دو کشور استقبال کرد و افزود: بخش تعاون ایران با ۱۲۰هزار شرکت تعاونی و اتحادیه از قدرت بالای اقتصادی برخوردار است. شیائوین در ادامه اظهار داشت: کشورش آمادگی سرمایه‌گذاری در زمینه‌های حمل‌ونقل، انرژی، معدن، شهرسازی، گردشگری و شیلات را با همکاری و مشارکت بخش‌های مختلف اقتصادی به ویژه بخش تعاون ایران دارد. محمدرضا رمضانی، دبیرکل اتاق تعاون کشور نیز در این نشست، گفت: باید تلاش کرد موانع و مشکلات گسترش روابط اقتصادی دو کشور به ویژه در خصوص مسائل بانکی و مشکلات حمل‌ونقل کالا از بنادر چین به ایران برطرف گردد. وی با اشاره به حجم ۲۰میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران و چین گفت: در راستای تسهیل روابط اقتصادی و بالا بردن حجم مبادلات تجاری بخش تعاون دو کشور، تفاهمنامه‌ای بین اتاق ایران و فدراسیون ملی تعاونی‌های چین تنظیم شده است که به منظور اجرایی شدن مفاد آن در آینده نزدیک هیاتی از بخش تعاون به چین سفر خواهد داشت.

رمضانی تصریح کرد: در این تفاهمنامه مسائل مورد نظر طرفین به خصوص همکاری در زمینه شیلات، حمل‌ونقل، برگزاری نمایشگاه، استفاده از تجربیات و انتقال تکنولوژی طرفین در بخش‌های مختلف اقتصادی به ویژه بخش تعاون مدنظر قرار گرفته است. رمضانی با اشاره به عضویت اتاق تعاون ایران و فدراسیون ملی تعاونی‌های چین در اتحادیه بین‌المللی تعاون گفت: خوشبختانه در حوزه تعاون با کشور چین تفاهم بسیار خوبی داریم و توانسته‌ایم در منطقه آسیا و اقیانوسیه با همفکری و همسویی کشور چین بر برنامه‌های کلان مرکز منطقه‌ای اتحادیه بین‌المللی تعاون تاثیرگذار باشیم.

صادرات ۱۲۰۰میلیارد دلاری چین در سال ۲۰۰۷

ارزش صادرات چین در سال ۲۰۰۷میلادی با رشد ۷/۲۵درصد به یک‌هزار و ۲۲۰‌میلیارد دلار رسیده است.

به‌گزارش اداره کل گمرک چین، در سال گذشته همچنین میزان واردات چین با رشد ۸/۲۰درصدی به ۹۵۵میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار رسید.

براین اساس حجم‌ مبادلات تجاری خارجی چین در سال گذشته میلادی بالغ بر ۲هزار و ۲۱۵میلیارد دلار بوده که این رقم ۵/۲۳درصد نسبت به سال ۲۰۰۶رشد نشان می‌دهد. همچنین ‌آمار اداره کل گمرک چین حاکی‌از افزایش ۷/۴۷ درصدی مازاد تجاری چین در سال۲۰۰۷میلادی است. این‌اداره در گزارش آماری خود میزان مازاد تجاری چین در سال گذشته میلادی را ۲۶۲میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار اعلام کرده است. مازاد تجاری چین در سال ۲۰۰۶میلادی ۱۷۷میلیارد و ۴۷۰میلیون دلار اعلام شده بود.