نام «ایران» مهم ترین برند ماست

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: ایجاد مراکز تجاری در بازارهای هدف در دستور کار اتاق ایران قرار گرفته است.

محمد نهاوندیان روز پنج‌شنبه در «دومین همایش بین‌المللی برند» در محل مرکز همایش‌های صدا و سیما، افزود: ایجاد مراکز تجاری یکی از اقدامات موثری است که حضور عرضه‌کنندگان و صادرکنندگان ایرانی را در بازارهای جهانی تسهیل می‌کند و با همکاری وزارت بازرگانی درصدد هستیم که این مراکز در برخی از کشورها، تاسیس شود. وی که در خصوص تاثیر برند (نشان تجاری) در توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی برای حضور در بازار جهانی سخن می‌گفت، افزود: معروفیت نشان، ارتباط جدی با کیفیت کالا دارد.

نهاوندیان تصریح کرد: مرغوبیت در کیفیت است که در دراز مدت معروفیت نشان را نگهبانی می‌کند و اگر کیفیت کالا نتواند رضایت مصرف‌کننده را تامین کند، همه تبلیغات در مورد نشان هم بی‌اثر خواهد بود.

وی افزود: مهمترین برندی که ما داریم نام ایران است و باید وظیفه خود بدانیم که درهر بازاری که هستیم از مرغوبیت و کیفیت نام ایران حراست کنیم و از اینکه کسانی با عرضه کالاهای بی‌کیفیت، نام ایران و محصول ایرانی را خدشه‌دار کنند، جلوگیری کنیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران، حراست از نام ایران و جلوگیری از عرضه کالاهای بی‌کیفیت را از مهم‌ترین وظایف تشکل‌های صادراتی عنوان کرد.

نهاوندیان تصریح کرد: دستیابی به برند مشهور و حضور در بازارهای جهانی با هزینه بالای تولید خیال‌پردازی بیش نیست، از این رو باید برای رسیدن به اهداف ناشی از ایجاد برند، گام‌های کوتاه مدت و زمینه‌سازی‌های لازم انجام گیرد.

وی افزود: یکی از تاثیرات برند ایجاد تمایز کالایی در بازارهای رقابتی و فراهم کردن حاشیه قیمتی برای دارندگان برند است و از سوی دیگر فرصت به وجود آوردن امکان تبدیل بازار رقابتی به‌بازار رقابت انحصاری و یا چند جانبه را نیز برای صاحبان برند فراهم می‌کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع تفاوت قیمتی درباره داروهای ژنریک، کشورمان را به تشویق تولید داخل برای مقابله با تولیدات خارجی واداشت، اما در عمل مصرف‌کنندگان در پی داروی قاچاق رفتند، چرا که اعتمادی که نسبت به «برند» شکل گرفته بود، حتی مصرف‌کننده را به پرداخت قیمت بالاتر نیز متقاعد می‌کرد.

نهاوندیان همچنین ضرورت نگاه بلند مدت در خصوص تعریف برندهای تجاری را یادآور شد و افزود: استفاده از برند امکان دسترسی به سود ناشی از وفاداری مشتریان به آن را فراهم می‌کند، بنابراین در آغاز راه توجه به برندها، قبل از هر چیز باید ورود به زنجیره‌های عرضه جهانی را تجربه کنیم. وی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان کشورمان خواست تنها در فکر تاسیس یک شعبه در کشورهای هدف نباشند، بلکه اعطای نمایندگی را در برنامه های خود قرار دهند.