رییس هیات‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های پسته کرمان با بیان آنکه روند تولید پسته به تدریج و به دلایل مشکلاتی که برای باغداران پیش می‌آید مقرون به صرفه نیست، افزود: در گذشته سرمایه‌گذاری در صنعت پسته مقرون به صرفه بود، اما چند سالی است که این روند معکوس شده است. جلیل مظهری در گفت‌وگو با «ایسنا»، با رد افزایش صادرات پسته طی سال‌جاری گفت: البته صادرات پسته در چند‌ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، اما به طور میانگین در طول ۱۲‌ماه سال هیچ افزایشی نسبت به سال قبل نداشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته عمده پسته استان کرمان توسط شرکت ایرانیان جمع شد، اما تا قبل از ژانویه به خارج از کشور صادر نشد درحالی که امسال با تلاش زیاد تا قبل از این ماه پسته صادر شد و آمار صادرات بالا رفت.

مظهری با اشاره به روند قیمت‌گذاری پسته در چند سال گذشته گفت: سال ۸۳ هر کیلو پسته فندقی آماده صادرات، حدود چهار‌هزار و ۳۰۰‌تومان به فروش می‌رسید در حالی که امسال بدون در نظر گرفتن تورم سال‌های ۸۳، ۸۴ و ۸۵ و ۸۶ هر کیلو پسته را از تولیدکننده سه‌هزار و ۸۰۰ تا سه‌هزار و ۸۵۰ تومان می‌خرند. رییس هیات‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های پسته کرمان با اشاره به اینکه انبارهای عمومی برای نگهداری پسته در شهرهای پسته‌خیز وجود ندارد، ادامه داد: نگهداری پسته باید در انبارهای مجهز به سیستم سردخانه صورت گیرد که متاسفانه ما فاقد چنین امکاناتی هستیم.