همچنان مشکلات بر سر راه صادرات خرما وجود دارد.

احمد میرهاشمی، معاون اتحادیه خشکبار خوزستان، در گفت‌وگو با «ایسنا»، توضیح داد: در حال حاضر خرید خرما در خوزستان به پایان رسیده و هم‌اکنون در حال صادرات خرما به خارج از کشور هستیم. متاسفانه بازار صادرات مناسب نیست و در مقایسه با سال گذشته ضعیف‌تر است. وی افزود: هزینه‌های تولید خرما در داخل کشور به دلیل تورم افزایش یافته که این امر موجب شده قیمت نهایی فروش خرما افزایش یابد. در حال حاضر ۶۰‌هزار تن خرما تولید شده که تاکنون تنها ۳۰‌درصد آن صادر شده و میزان صادرات در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

میرهاشمی یادآور شد: به دلیل تحریم بانک‌ها، در دریافت ارز حاصل از فروش خرما به کشورهای خارجی با مشکل مواجه شدیم. امیدواریم با همکاری دولت و مسوولان چاره‌ای به منظور برطرف شدن این مشکل اندیشیده شود.

وی یادآور شد: متاسفانه با وجود آنکه قرار بود، ۶۰‌میلیارد تومان از سوی بانک‌ها به واحدهای بسته‌بندی پرداخت شود تا وجه نقد خرما به کشاورزان به صورت روزانه پرداخت شود، اما بانک‌ها این میزان تسهیلات را کاهش داده و واحدهای بسته‌بندی با مشکلات مواجه شدند. همچنین قرار بود تسهیلات با بهره هفت درصد داده شود، اما در حال حاضر با بهره ۱۴‌درصد اعطا می‌شود.