شورای‌عالی اداری کشور در سال جاری به منظور جلوگیری از اتخاذ تصمیمات موازی در شوراهای متعدد تصمیم به ادغام شوراهای عالی گرفت که بر اساس آن با ادغام ۱۱ شورای عالی مرتبط با مسائل اقتصادی و بازرگانی، شورای‌عالی مدیریت و برنامه‌ریزی اقتصادی ایجاد شد. لیلا باغبان، مدیرکل دبیرخانه شورای عالی صادرات، در گفت‌وگو با (ایسنا) عملکرد و جایگاه این شورا پس از ادغام و تشکیل شورای‌عالی مدیریت و برنامه‌ریزی اقتصادی را تشریح کرد. او با بیان اینکه در این شورا رییس جمهور، معاون اول وی و برخی وزرای اقتصادی عضویت دارند، افزود: در حال حاضر شش کمیسیون در زیرمجموعه شورای‌عالی مدیریت و برنامه‌ریزی اقتصادی وظایف تخصصی آن شورا را انجام می‌دهند که یکی از آنها کمیسیون توسعه تجارت است.

وی افزود: رییس کمیسیون توسعه تجارت، وزیر بازرگانی است و اعضای آن ۲۲ عضو شامل معاون برنامه‌ریزی و راهبردی، معاون اجرایی رییس‌جمهور و معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور، وزارتخانه‌های اقتصادی، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون هستند، همچنین سه نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ به عنوان ناظر در این کمیسیون حضور دارند.

باغبان درباره اقدامات انجام شده برای آغاز فعالیت این کمیسیون نیز اظهار کرد: شرح وظایف کمیسیون مذکور تنظیم و ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه کمیسیون تجارت وظایفی فراتر از شورای‌عالی صادرات خواهد داشت، عنوان کرد: پیش از ادغام تنها مسائل مرتبط با صادرات در شورای‌عالی صادرات مطرح می‌شد در حالی که در کمیسیون مذکور علاوه بر آن وظایف موضوعات مرتبط با توسعه روابط اقتصادی و تجاری با سایر کشور‌ها و مسائل مرتبط با تجارت خارجی و بازرگانی داخلی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.