ریحانه مظاهری- عصر روز چهارشنبه تعداد کمی از خبرنگاران به طبقه دهم شرکت توسعه بازرگانی رفتند تا اخبار مربوط به افزایش قیمت روغن نباتی که طی چند ماه اخیر با حدود ۳۰درصد افزایش روبه‌رو شده توسط مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی به صورت تعدیل شده به آگاهی آنها برسد. عباس قلی‌زاده در ابتدای بحث به صراحت به خبرنگاران اعلام کرد که قصد از برگزاری این جلسه ارائه دلایل گرانی روغن نباتی نیست، وی گفت: بر اساس توافقی که با انجمن صنفی کارخانجات روغن نباتی به تصویب رسیده، تامین روغن نباتی به این بخش سپرده خواهد شد. وی با اشاره به گلایه‌های مردم طی دو ماهه اخیر درخصوص افزایش قیمت روغن نباتی افزود: بر این اساس دولت بخشی از ذخیره‌های موجود را وارد بازار کرد که این روند تا پایان امسال ادامه خواهد داشت. قلی‌زاده همچنین از کاهش ۱۵درصدی قیمت روغن نباتی در بازار مصرف خبر داد و تاکید کرد؛ افزایش بهای مواداولیه روغن نباتی در بازار جهانی سبب افزایش قیمت این محصول در بازار داخل شده است. وی همچنین از واردات ۸۵ تا ۹۰درصد مواداولیه تولید روغن نباتی به کشور خبر داد و تصریح کرد: اصولا کالای وابسته به قیمت جهانی با افزایش قیمت همراه است مگر اینکه ذخایر کافی در کشور داشته باشیم که با وجود ذخایر کشور تا پایان سال قیمت روغن نباتی ثابت خواهد ماند. که البته ۱۰درصدی که وابسته به واردات نیست به عواملی چون آب و هوا و میزان برداشت محصول و دانه‌های روغنی در داخل بستگی دارد.

ابوالحسن خلیلی، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی نیز در این نشست از برگزاری جلسات این انجمن با وزارت بازرگانی برای کاهش هزینه تولید روغن نباتی در کشور خبر داد و گفت: بر این اساس مقرر شد که دریافت عوارض ۱۱درصدی سود بازرگانی برای واردات موادخام روغن، مواد بسته‌بندی و خرید دانه‌های روغنی از کشاورزان حذف شود که این تصمیم در جهت کاهش قیمت روغن نباتی گرفته شده است.

وی میزان ذخایر موادخام در کشور را در حال حاضر ۳۰۰هزار تن دانست و گفت: بخش‌خصوصی نیز برای تامین روغن نباتی بازار ۱۲۰هزار تن موادخام دارد و ۱۸۰هزار تن دانه روغنی نیز از کشاورزان داخلی به نرخ جهانی خریداری شده است. خلیلی ادامه داد: وزارت بازرگانی با کمک بانک مرکزی برای گشایش اعتبار در خصوص تامین مواداولیه مورد نیاز برای تولید روغن نباتی در سال آینده تسهیلاتی را ارائه خواهد داد. وی تصریح کرد: تا سه ماه آینده شاهد ثبات در قیمت روغن نباتی خواهیم بود و امیدوار هستیم با آغاز فصل برداشت دانه‌های روغنی در آمریکای جنوبی به روند طبیعی بازار برگردیم. وی با ابزار امیدواری از کاهش قیمت تمام شده با واگذاری تامین روغن نباتی بازار به بخش‌خصوصی گفت: بر این اساس و با کاهش عوامل موثر در قیمت تمام شده قیمت هر حلب روغن ۵کیلویی به عنوان نمونه که در ماه قبل نزدیک به ۱۰هزار تومان بود. با قیمت ۸هزار و ۴۰۰تومان به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید. به گفته خلیلی، همچنین حمل روزانه ۳هزار تن روغن توسط دولت با تخفیف از دیگر تسهیلات دولت برای حمایت از کارخانجات روغن نباتی است. وی با اشاره به واردات یک‌میلیون تن دانه روغنی در سال تصریح کرد: در حال حاضر ۶۰درصد تامین و توزیع روغن نباتی به کشور توسط بخش‌خصوصی انجام می‌شود. همچنین کل نیاز روغن نباتی کشور یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تن است که تنها ۱۸۰هزار تن از این میزان در کشور تولید و مابقی آن وارد می‌شود.