نماینده مرغداران کشور ضمن غیرقابل‌قبول خواندن قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای تخم‌مرغ، خرده‌فروشان را عامل اصلی افزایش ۴۴‌درصدی قیمت تخم‌مرغ در بازار دانست.

ناصر نبی‌پور، مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم‌گذار استان تهران - در گفت‌وگو با «برنا» اظهار داشت: هم‌اکنون قیمت یک کارتن تخم‌مرغ ۵/۱۲‌کیلویی از ۱۵‌هزار‌ تومان در بازار با ۶‌هزار و ۶۰۰‌تومان افزایش به ۲۱‌هزار و ۶۰۰‌تومان رسیده است که بخش عمده‌ای از این افزایش قیمت متوجه تولیدکنندگان نبوده بلکه از خرده‌فروشان ناشی می‌شود. وی سیستم نادرست توزیع را عامل اصلی افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار عنوان کرد و گفت: قیمت یک ‌کیلوگرم تخم‌مرغ از یک ‌هزار و ۲۰۰‌تومان به یک هزار و ۷۲۸‌تومان رسیده است که ۴۴‌درصد در مقایسه با چند هفته گذشته افزایش یافته است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم‌گذار استان تهران با اعلام این مطلب که هزینه تمام شده یک‌کیلو تخم‌مرغ برای تولید‌کننده بالغ‌بر یک هزار و ۱۰۷‌تومان است، تصریح کرد: بنابر پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی، مرغدار باید سود خود را به حداقل ممکن کاهش دهد و مرغداران نیز بر این اساس با احتساب حداقل سود قیمت یک هزار و ۸۰‌تومان برای یک‌کیلو تخم‌مرغ تولیدی خود در نظر گرفتند، این در حالی است که این قیمت نیز از سوی مسوولان وزارت جهاد کشاورزی پذیرفته نشده است. وی تاکید کرد: در صورت تامین نهاده‌های مورد نیاز مرغدار توسط دولت هزینه تولید یک‌ کیلو تخم‌مرغ حدود یک هزار و ۱۰۷‌تومان است؛ در غیر این صورت و تامین مواد اولیه در بازار آزاد هزینه تولید یک‌کیلو تخم‌مرغ به یک‌ هزار و ۴۰۰‌تومان هم می‌رسد. نبی پور با ذکر این مطلب که قیمت تخم‌مرغ در مقایسه با سال گذشته حدود ۸۰‌تومان افزایش داشته است، بیان کرد: قیمت یک‌کیلو تخم‌مرغ در مرغداری‌ها از یک هزار و ۱۵۰‌تومان در سال گذشته به یک هزار و ۲۳۰‌تومان در سال جاری رسیده است که این در مقایسه با افزایش نرخ تورم و سایر عوامل تولید رقم بالایی نیست. نبی‌زاده با تاکید بر مناظره با مسوولان جهاد کشاورزی در ادامه قیمت پیشنهادی این وزارتخانه را غیرمنطقی خواند و گفت: با احتساب افزایش هزینه‌های تولید تعیین قیمت یک هزار و ۸۰‌تومان کاملا منطقی است، اما مسوولان وزارت جهادکشاورزی قیمت‌های زیر یک هزار‌ تومان پیشنهاد می‌دهند که به هیچ عنوان قابل‌قبول نیست.