رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن گیلان می‌گوید: اجرایی شدن سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی، کلید طلایی رقابتی‌شدن اقتصاد و افزایش درجه آزادی اقتصادی کشور است. هادی تیزهوش تابان، سلطه بخش دولتی در اقتصاد کشور به مدت طولانی را از موانع عمده تحقق اصل ۴۴ برشمرد و افزود: بالا بودن میزان ریسک سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران داخل و خارجی، وجود منافع بیشتر در بخش‌های غیرتولیدی و کاهش انگیزه برای ورود به این بخش، پایین بودن درجه آزادی تجاری و رقابت‌پذیری از دیگر موانع پیش‌رو است.

رییس اتاق گیلان همچنین سیاست اقتصادی دستوری و دولتی و فراهم نبودن شرایط برای بهره‌گیری از فرصت‌های بین‌‌المللی را از جمله مسائلی دانست که برای رسیدن به اهداف اصل ۴۴ باید از آنها عبور کرد.

تابان در خصوص جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز ضمن اظهار نارضایتی، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اصل در جذب سرمایه‌گذار، ایجاد شرایط واقعی امنیت سرمایه و البته تداوم آن است در شرایطی که در کشورمان، سرمایه‌های بزرگ بدون هیچ‌گونه ریسکی با استفاده از سیستم بانکی به صورت سپرده‌گذاری و چرخش چندباره آن در بازار با دریافت ضمانت‌نامه بانکی و ...، سودی در حدود ۳۰ تا ۵۰درصد در سال را نصیب خود می‌کند، آیا می‌توان با وجود قوانین و هزینه‌های دست و پاگیر مالیاتی، عوارض گمرکی، کارگری و...، نظر مساعد این گروه از سرمایه‌گذاران را به تولید و صنعت جذب کرد؟

وی تاکید کرد: آیا می‌‌توان با مدیریت دولت در امور اقتصادی به خواسته‌های موردنظر دوران انتقال و بعد از آن در اجرای این اصل مهم اقتصادی دست یافت؟ آیا وقت آن نشده که بپذیریم اقتصاد سالم و پویا باید هر چه بیشتر از مکانیزم و دخالت مستقیم دولتی دور گردیده و برای بخش‌خصوصی متعهد مانند اتاق‌های بازرگانی، نقش وسیع‌تری را در نظر بگیریم؟