رییس کل گمرک ایران گفت: برخی افراد که از تسهیلات حساب ذخیره ارزی بهره‌مند می‌شوند، اظهارنامه غیرواقعی ارائه می‌دهند که گمرک ایران برای مقابله با آنان تدابیری اتخاد کرده است.

محمد هاشم رهبری در گفت‌وگو با «مهر» با بیان اینکه حقوق ورودی گمرک از دو قسمت تعرفه و ارزش تشکیل شده است، گفت: حقوق ورودی گمرک به لحاظ ماخذ تعرفه‌ای که از سوی کمیسیون ماده یک قانون مقررات صادرات و واردات به تصویب هیات وزیران می‌رسد، امسال نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است. رییس کل گمرک ایران نرخ موثر تعرفه در سال گذشته را بالغ بر ۴۴/۱۰‌درصد اعلام کرد و افزود: بنا بر پیشنهاد مجلس برای تحقق حقوق ورودی گمرک در قانون بودجه سال‌جاری به مبلغ ۵۶هزار میلیارد ریال، مقررشد ۲‌درصد به میزان نرخ موثر تعرفه افزوده شود، این درحالی است که ماخذ تعرفه‌ای امسال همانند سال قبل است.

وی بیان کرد: ماخذ تعرفه ای دارای ۹۹ فصل است که هر فصل به یک گروه از اقلام تعلق دارد که سود بازرگانی این اقلام از ۴‌درصد تا ۱۰‌درصد متفاوت است و برخی از کالاها نیز مشمول سود بازرگانی نمی‌شوند.

رییس کل گمرک ایران دررابطه با ارزش خودرو، تصریح کرد: براساس قانون، کمیته‌ای وجود دارد که اعضای این کمیته تعیین‌کننده قیمت و ارزش خودرو هستند، لذا قیمت هر اتومبیلی که وارد کشور می‌شود، توسط نماینده انحصاری آن در ایران با توجه به مشخصات کالا و مدل، تعیین می‌شود.

وی بیان کرد: برای رسیدن به قیمت‌های واقعی باید رمز عبور به سایت‌ها از سوی وزارت بازرگانی در اختیار سازمان گمرک قرار گیرد. رهبری افزود: برای تعیین ارزش واقعی سایر کالاها طبق ماده ۱۰ و ۱۱ قانون امورگمرکی عمل می‌شود.