طرح جامع مدیریت کیفیت به منظور صادرات کشور در دست تهیه است و تصویب و اجرای این طرح به طور قطع کیفیت تولیدات کالا و صادرات کشور را دچار تحولی جدید خواهد کرد.

به گزارش کمیته اطلاع‌رسانی جشنواره، استاندارد، کیفیت و صادرات، فرزین انتصاریان، رییس هیات‌مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران و عضو کمیته فنی تدوین استاندارد سازمان جهانی استاندارد با اعلام این مطلب افزود: صادرات موفق در گرو شناخت بازار هدف و بررسی قیمت تمام‌شده کالا و ایجاد مزیت‌های رقابتی است. رییس هیات‌مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: در کنار عواملی چون شناخت دقیق بازار هدف و بررسی قیمت تمام شده کالا به لحاظ قابلیت رقابتی‌بودن آن، داشتن کیفیت لازم منطبق با استانداردهای ملی و بین‌المللی نیز امری ضروری است، زیرا کالایی که منطبق با استانداردهای مربوطه نباشد، قابلیت صادرات ندارد.

انتصاریان با اشاره به تعریف استانداردهای مختلف در ۲۳ گروه توسط سازمان‌های بین‌المللی گفت: در حال حاضر در اروپا این استانداردها دارای بار حقوقی بوده و قابلیت رسیدگی دارد و استانداردهای تدوینی به عنوان معیارهای قانونی در مراجع حقوقی و قضایی به کار گرفته می‌شوند.

انتصاریان با بیان اینکه قبل از تولید کالا باید شرایط و مقصد صدور کالا تعیین و ارزیابی شود، تصریح کرد: استانداردهای ملی ما باید در کنار استانداردهای بین‌المللی مدنظر تولیدکنندگان باشد، زیرا اگر این استانداردها رعایت نشود، مطمئنا مصرف کالای تولیدی فقط به بازار داخلی محدود و راهیابی آن به بازارهای بین‌المللی غیرممکن می‌شود.