۵۰ پروژه در چارچوب طرح ملی ساماندهی روابط اقتصادی و تجاری حوزه خلیج‌فارس در قشم به اجرا درمی‌آید.

حسین سلطانی‌نیا در گفت‌وگو با «مهر» گفت: ظرف ۵ ماهه اخیر کمیته‌های طرح مذکور ۳۶ جلسه اصلی و ۸۸ جلسه فرعی را برگزار کرده‌اند که در مجموع پروژه‌های متعددی برای اجرا در این منطقه آزاد که به‌عنوان پایلوت طرح در نظر گرفته شده، به تصویب رسیده است. وی تصریح کرد: در راستای توسعه روابط اقتصادی کشورمان با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ضرورت دارد، برنامه عملیاتی و اجرایی زمان‌بندی شده‌ای در حوزه‌های مختلف از جمله بازرگانی، اقتصادی، حمل‌ونقل و ترانزیت، بانک، بیمه‌ای، گمرکی، گردشگری، زیربنایی و صنعتی و انرژی با رعایت سیاست‌های کلی مشخص شده‌ای تدوین و به مرحله اجرا درآید.

سلطانی‌نیا با اشاره به سیاست‌های کلی امور زیربنایی و انرژی در منطقه آزاد قشم، تقویت و ایجاد سردخانه، فرودگاه و تاسیسات حمل‌ونقل دریایی و هوایی در بندرطاهری و بندر لنگه را ضروری عنوان کرد.

وی اظهار داشت: این دو بندر به‌عنوان قطب صادرات محصولات کشاورزی استان‌های فارس، هرمزگان و بوشهر در جنوب کشور به شمار می‌آیند.

مدیرطرح ملی ساماندهی روابط اقتصادی و تجاری ج.ا.ا در حوزه خلیج‌فارس افزود: ایجاد و انتقال بازارهای معاملات مالی و پولی انرژی (بورس نفت) به حیطه مناطق آزاد کشور و تشویق و توصیه شرکت‌های نفتی خارجی برای فعالیت در مناطق آزاد ایران نیز در دستور کار است.