نگرانی نمایندگان مجلس از طرح جدید گمرک ایران

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خواستار تجدیدنظر گمرک ایران در لغو دریافت مجوز وزارت بهداشت در خصوص واردات و ترخیص بخشی از محصولات آرایشی بهداشتی و دارویی شده و این مساله را در مجلس مورد بررسی قرار خواهد داد.

حسین حسنی باقری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با «برنا» با اشاره به امضای توافقنامه گمرک و وزارت بهداشت مبنی‌بر عدم‌دریافت مجوز وزارت بهداشت در خصوص واردات و ترخیص بخشی از محصولات آرایشی بهداشتی و دارویی گفت: واردات هر نوع کالایی که با سلامت مردم در ارتباط باشد به مجوز وزارت بهداشت نیاز دارد. وی سلامت مردم را از مطالبات اساسی آنها خواند و افزود: در صورت واردات هر نوع کالای آرایشی، بهداشتی و دارویی بدون مجوز وزارت بهداشت امکان انتقال بیماری نیز در کشور افزایش خواهد یافت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان ادامه داد:از آنجا که در بحث واردات عده‌ای از واردکنندگان به دنبال کسب سود هستند، بنابراین امکان ورود اقلام دست چندم و غیر استاندارد و بدون کیفیت در کشور وجود دارد.

حسن باقری با تاکید بر نظارت وزارت بهداشت بر امر واردات این اقلام تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر وزارت بهداشت نظارت مناسبی بر امر واردات لوازم آرایشی، بهداشتی و دارویی ندارد. وی با بیان اینکه از طریق کمیسیون بهداشت و درمان به وزات امور اقتصادی و دارایی تذکر خواهیم داد، خاطرنشان کرد: از آنجا که وظیفه اصلی وزارت بهداشت حفظ و ارتقای سلامت مردم است بنابراین باید در توافقنامه مذکور تجدیدنظر صورت گیرد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از بررسی امضای توافقنامه بین گمرک و وزارت بهداشت خبر داد و گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت بهداشت باید علت امضای این توافقنامه را بیان کنند.

همچنین، حسینعلی شهریاری، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در این زمینه گفت: تمام مسایلی که به نحوی با سلامت عموم مردم در ارتباط است باید تحت نظارت وزارت بهداشت قرار گیرد.

وی تاکید کرد: نباید به بهانه تسهیل امر واردات و ترخیص برخی از کالاهای آرایشی، بهداشتی و دارویی سلامت مردم به خطر بیافتد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با بیان این که باید از مفاد کامل این توافقنامه مطلع شویم، تصریح کرد: امضای این توافقنامه را در کمیسیون بهداشت و درمان پی‌گیری می‌کنیم. نماینده مردم زاهدان با اشاره به واردات داروها و لوازم آرایشی، بهداشتی تقلبی از برخی کشورهای اروپایی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت باید نظارت خود را بر امر واردات هر نوع کالایی از این دست جدی‌تری کند.