معاون پیشگیری و برنامه‌ریزی امور استان‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر تعطیلی کامل ۲۹ اسکله غیر‌مجاز در سواحل جنوبی کشور را تشریح کرد.

مهدی ابویی، در گفت‌وگو با خبرنگار «اقتصاد پنهان» گفت: پس از اتخاذ تصمیم ساماندهی اسکله‌ها، ستاد هیاتی را با حضور نمایندگان تمام دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط به منظور بررسی و گزارش وضعیت اسکله‌ها تشکیل داد. وی افزود:‌ این هیات با بررسی میدانی وضعیت کلیه اسکله‌های سواحل جنوبی به صورت زمینی و هوایی از چابهار تا اهواز و صرف یک‌سال وقت گزارشی را بالغ‌بر یک‌هزار و ۱۰۰ صفحه تدوین کرده و به ستاد ارائه داد.

ابویی با بیان اینکه هیات یاد شده در این بازدید بیش از ۲۰۱ اسکله و ۱۲ خور را شناسایی کردند، گفت: در بعضی از این اسکله‌ها و خورها هیچ دستگاه نظارتی مستقر نبوده و قاچاق از طریق آنها صورت می‌گرفت و عملکردی بر خلاف وظایف قانونی خود داشتند.

وی تعداد اسکله‌های فاقد مجوز احداث را ۶۱‌درصد و اسکله‌های فاقد مجوز بهره‌برداری را ۹۰‌درصد اعلام و تصریح کرد: ۴۸‌درصد اسکله‌ها محصور نبوده است.

ابویی درباره وضعیت اسکله‌های فعال در زمینه قاچاق تصریح کرد: ۶۰‌درصد از اسکله‌های مورد بازدید سابقه قاچاق داشته‌اند.

معاون پیشگیری و برنامه‌ریزی امور استان‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به ۴۳۰ پیشنهاد مصوب ارائه شده از سوی نمایندگان دستگاه‌های اجرایی به این ستاد جهت ساماندهی اسکله‌ها، گفت: تاکنون کلیه اسکله‌ها از نظر تجهیزات و امکانات ساماندهی شده‌اند.

ابویی با بیان اینکه مقرر شده بود ۳۳ اسکله تعطیل شوند، ادامه داد: از این تعداد ۲۹ اسکله به طور کلی تعطیل شد و مقرر شد که برای چهار اسکله دیگر امکانات لازم تامین و اقدامات حفاظتی به منظور استفاده مردم انجام شود.