همایش تجارت خدمات در تهران و قشم

گروه بازرگانی- «همایش تجارت خدمات و الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان جهانی تجارت» از تاریخ ۱۲آذر ماه جاری به مدت ۲روز برگزار می‌شود. در این همایش رودولف آدلونگ و خانم تات‌هیل لی، دوتن از کارشناسان سازمان تجارت جهانی به همراهی کارشناسان دفتر نمایندگی تام‌الاختیار تجاری کشورمان در زمینه تجارت خدمات به زبان انگلیسی سخن خواهند گفت.

خدمات حمل‌ونقل در وزارت راه و ترابری، آزادسازی خدمات ارتباطات از راه دور در وزارت فناوری و ارتباطات و آزادسازی خدمات توزیع در وزارت بازرگانی از جمله محورهای این همایش است دیگر مباحثی که در این همایش بررسی می‌شود شامل اصول و ساختار موافقت‌نامه تجارت خدمات، خدمات دولتی، تعهدات مشروط و غیرمشروط، تعهدات خاص، معافیت‌ها، اصل رفتار غیر تبعیض‌آمیز، دسترسی به بازار، و جدول تعهدات است. در ضمن ادامه این همایش به مدت دو روز از تاریخ ۱۴ تا ۱۵ آذر ماه در منطقه آزاد قشم برگزار خواهد شد. با توجه به نقش خدمات در تجارت کالا و حجم قابل توجه تجارت خدمات از کل تجارت جهان، در حالی که تا پیش از دور اروگوئه آزاد سازی تجاری صرفاً به کالا محدود می‌شد، نیاز به وجود چارچوب حقوقی منسجم درخصوص تجارت خدمات، منجر به طرح موضوع در مذاکرات دور اروگوئه شد حاصل این مذاکرات، موافقت نامه عمومی‌تجارت خدمات است که از ژانویه سال ۱۹۹۵ به اجرا گذاشته شد. هدف اصلی موافقتنامه عمومی‌تجارت خدمات بهبود شرایط تجارت سرمایه گذاری و آزادسازی تدریجی تجارت خدمات است موافقتنامه عمومی‌تجارت خدمات مرکب از سه بخش زیر است:

۱ - قواعد و الزامات اصلی

۲ - پیوست‌ها

۳ - جداول تعهدات خاص

بر مبنای این موافقتنامه خدمات به ۱۲ بخش و ۱۵۵ زیر بخش تقسیم شده‌اند که از مهمترین آنها می‌توان خدمات مالی شامل (بانک و بیمه)،مخابرات، حمل‌ونقل، ساختمان، گردشگری، خدمات بازرگانی و خدمات حرفه ای را نام برد. همچنین در این موافقت نامه به دلیل ماهیت متفاوت خدمات و کالا شیوه عرضه برای خدمات تعریف شده است که شامل عبور خدمات از مرز، حضور تجاری عرضه کننده خدمات در کشور مصرف‌کننده، عبور موقت اشخاص حقیقی و حضور مصرف کننده در کشور عرضه کننده است. ساختار موافقت نامه خدمات انعطاف پذیر است و کشورها می‌توانند براساس نتایج مذاکرات خود با سایر اعضا سازمان در برخی بخش‌ها و شیو‌ه‌های عرضه خدمات تعهداتی را بپذیرند و مقررات داخلی خود را در آن بخش‌ها با مفاد موافقتنامه سازگار نمایند.

براساس این موافقت نامه کشورها متعهد به آزادسازی تدریجی به منظور گسترش دسترسی به بازار خدمات شده‌اند که از طریق ادوار مذاکراتی متوالی صورت می‌گیرد. اولین دور مذاکرات آزادسازی تجارت خدمات از ژانویه سال ۲۰۰۰ آغازشده و هنوز ادامه دارد. نتایج این مذاکرات در جداول تعهدات خاص هر کشور که جز لاینفک موافقت نامه تلقی می‌گردد، گنجانده می‌شود.