در شرایطی که قیمت روغن نباتی در بازار آزاد ظرف چند ماه اخیر ۳۰ تا ۵۰درصد و نسبت به ابتدای سال جاری بیش از ۶۰درصد افزایش یافته، مسوولان وزارت بازرگانی در اقدامی دیر هنگام از توزیع روغن ارزان‌قیمت خبر می‌دهند. به گزارش «جامع نیوز»، قیمت انواع روغن نباتی در بازار آزاد از ۴۰هزار ریال به ۸۰ تا ۱۰۰هزار ریال افزایش یافته و دولت نیز عرضه این کالا در قالب کالابرگ را با تاخیر و به صورت تعادلی انجام می‌دهد که به گفته کارشناسان این روند یکی از دلایل افزایش بی‌رویه قیمت انواع روغن نباتی در بازار آزاد است. محمد صادق مفتح، معاون داخلی وزارت بازرگانی ضمن آن که از توزیع ۱۰۰هزار تن روغن نباتی ارزان‌قیمت تا پایان ماه جاری خبر می‌دهد تاکید می‌کند که بازرسین سازمان‌های نظارتی و ناظرین شورا ی اصناف بر نحوه عرضه روغن ارزان‌قیمت نظارت کامل خواهند داشت و با متخلفان برخورد قانونی می‌کنند.

وی از توزیع ۵هزار تن روغن با قیمت پایه هر حلب ۵ کیلویی ۶۰هزار ریال از ابتدای ماه جاری خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با این اقدام دولت، قیمت کاذب روغن نباتی در بازار آزاد شکسته شود. عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز با انتقاد از افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی و از جمله روغن نباتی در بازار آزاد گفت: در مذاکرات با مسوولان بازرگانی ضمن انتقاد از گرانی‌های اخیر خواستار اتخاذ تدابیری مناسب از سوی دولت شدیم و آنان افزایش قیمت جهانی مواد اولیه محصولاتی چون روغن نباتی را یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت‌ها عنوان کرده و در عین حال به عدم تعادل در عرضه و تقاضای این کالای اساسی معترف بودند.

احمد بزرگیان، نماینده سبزوار تصریح کرد: با وجود آن که افزایش جهانی قیمت مواد اولیه کالاهای اساسی مثل روغن نباتی را می‌پذیریم، اما اعتقاد داریم که نظارت دولت بر نحوه عرضه روغن نباتی ضعیف است و با عاملان افزایش‌های بی‌رویه کالاهای اساسی نیز برخورد لازم صورت نمی‌گیرد.

اما عاملان فروش روغن نباتی در سطح شهر، علت افزایش قیمت بی‌رویه این کالا را عدم توزیع به موقع آن از طریق کالابرگ عنوان کرده و می‌گویند: برخلاف تصور عمومی، ما عامل گران فروشی نیستیم و دولت باید با عوامل گرانی این کالا برخورد کند. با وجود ادعای معاون داخلی وزارت بازرگانی مبنی بر توزیع ۵۰هزار تن روغن نباتی با قیمت مناسب در سطح تهران، این محصول همچنان با قیمت‌های گذشته عرضه می‌شود و به نظر می‌رسد که روند توزیع روغن ارزان قیمت باید شتاب بیشتری داشته باشد.