وزارت بازرگانی محدودیت صادرات هیچ کالایی را به راحتی نمی‌پذیرد مگر اینکه در کمیسیون ماده یک بررسی شود.

سیدمسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه قانون اجازه محدود شدن صادرات و یا ممنوعیت آن را نمی‌دهد، درباره احتمال محدود شدن صادرات بخشی از محصولات کشاورزی برای تنظیم بازار عنوان کرد: در برنامه چهارم تنها اجازه وضع عوارض برای صادرات مواد اولیه فرآوری نشده پیش‌بینی شده است. وزیر بازرگانی افزود: قانون برنامه چهارم توسعه به شورای عالی صادرات اجازه می‌دهد که برای صادرات مواد اولیه عوارض وضع کند که این تصمیم در شرایط فعلی از سوی شورای عالی برنامه‌ریزی انجام می‌گیرد.

وزیر بازرگانی در ادامه تاکید کرد: نمی‌توان مانعی برای صادرات ایجاد کرد مگر اینکه کالایی در سبد حمایتی باشد مانند سیمان که بحث آن جدا است. میرکاظمی گفت: در حال حاضر بر صادرات چند قلم کالا عوارض بسته شده و در مورد سایر کالاها ممنوعیت یا محدودیت وجود ندارد و اقدام به صادرات حتی به مجوز هم نیاز ندارد و کاملا شفاف است.

به اعتقاد وی اعمال محدودیت صادرات برای برخی اقلام مواد اولیه به معنای انجام نشدن صادرات نیست. میرکاظمی گفت: بعید می‌دانم وزارت جهاد نیز غیر از قانون سخن گفته یا خواستار محدودیت صادرات برای برخی اقلام کشاورزی باشد چراکه آنها مشتاق رشد بخش کشاورزی هستند و قطعا این رشد در سایه توسعه تولید برای صادرات امکان‌پذیر است. وی در پایان عنوان کرد: رشد صادرات محصولات کشاورزی قیمت تولیدات را به قیمت‌های بین‌المللی و رقابتی رسانده و موجب رشد سطح درآمد کشور از این محل خواهد شد.