شیوه قیمت‌گذاری شرکت‌های دولتی مانع حضور بخش‌خصوصی برای خرید سهام این شرکت‌ها شده است.

مسعود دانشمند، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «برنا» با انتقاد از شیوه قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های دولتی گفت: هم اکنون سهام شرکت‌های دولتی که در بورس عرضه می‌شوند پس از این که یک شرکت شبه دولتی قیمتی را برای خرید سهام اعلام می‌کند آن قیمت به عنوان پایه در نظر گرفته می‌شود که این نگاه با اصل ۴۴ کاملا متفاوت است. وی با اشاره به اینکه بخش‌خصوصی قیمت‌های عرضه شده در بازار بورس برای سهام شرکت‌های دولتی را قبول ندارد گفت: این شرکت‌ها گران فروشی می‌کنند به همین دلیل بخش‌خصوصی حاضر به خرید این سهام‌ نیست.

وی با بیان اینکه دولت توان مدیریتی و مالی برای اداره شرکت‌های وابسته به خود را دارد اذعان داشت: علت واگذاری شرکت‌های دولتی ایجاد تولید و قیمت رقابتی برای یک محصول است تا دولت بتواند به جای پرداخت هزینه هنگفت به شرکت‌های وابسته به خود از طریق ایجاد اشتغال و دریافت مالیات درآمدی حاصل کند که هر دو بخش در آن متنفع شوند.

دانشمند خواستار مشخص شدن بدهی‌های پنهان شرکت‌های دولتی شد و گفت: چنانچه خواستار افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد هستیم باید اجازه دهیم تا این بخش کارهای کارشناسی خود را برای خرید سهام شرکت‌های دولتی انجام دهد.

وی معتقد است: دولت باید مسولیت حقوقی شرکت‌های واگذارکننده را بر عهده گیرد و با ایجاد شرکت‌های جدید سهام را به این شرکت‌های تازه تاسیس اختصاص دهد تا بخش‌خصوصی با اعتماد بیشتری این سهام را خریداری کند.