کلنگ‌زنی 7هزار میلیارد ریال پروژه در اروند

نماینده خرمشهر:بخش‌خصوصی را در استفاده از حساب‌ ذخیره ارزی سهیم کنیم

شبنم آذر

مراسم کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی و زیرساختی منطقه آزاد اروند با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد، استاندار خوزستان، نمایندگان مردم آبادان و خرمشهر در مجلس شورای اسلامی و مدیران‌عامل مناطق آزاد کشور برگزار شد. در ابتدای مراسم، مدیرعامل منطقه آزاد اروند درباره ارزش پروژه‌های عمرانی این منطقه گفت: از مجموع ۱۲۰پروژه عمرانی امروز ۹پروژه به ارزش ۷هزار و ۳۳۰میلیارد ریال افتتاح می‌شود که شامل پروژه‌های دولتی منطقه آزاد اروند و پروژه‌های بخش‌خصوصی است.

محمدرمضان احمدی‌ افزود: مهمترین اقدامات انجام‌شده طی ۶ماه گذشته اجرای سیستم کیفیت ایزو ۹۰۰۰، تعریف ۵۰پروژه مطالعاتی، تنظیم نظام‌نامه‌های آموزش و پژوهشی، بورسیه ۴۴دانشجوی علوم دریایی و تنظیم تفاهم‌نامه با یک دانشگاه استرالیایی جهت استقرار شعبه در اروند بوده است.

این مقام مسوول در ادامه با اعلام خبر تاسیس اتاق بازرگانی آبادان گفت: به زودی کارت‌ بازرگانی برای تجار از طریق منطقه آزاد اروند صادر خواهد شد.

وی همچنین ارزش ریالی صادرات از گمرک این منطقه را یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال و ارزش واردات کالا را ۵میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعلام کرد.

وی افزود: ترانزیت کالا از گمرک خرمشهر به کشورهای آسیای‌میانه طی ۶ماهه گذشته ۲۲میلیون دلار با وزن ۹هزار تن بوده است.

احمدی در ادامه تصریح کرد: برای جذب سرمایه در این منطقه با مشکلاتی مواجه هستیم که مهمترین آن عدم همکاری دستگاه‌های دولتی با یکدیگر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک سرمایه‌گذار خارجی برای احداث پالایشگاه اعلام آمادگی کرده ولی مشکل اصلی تامین خوراک پالایشگاه است که متاسفانه وزارت نفت تاکنون در این زمینه همکاری نکرده است.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند در پایان پروژه‌های در حال افتتاح را احداث پل ترکه‌ای جزیره مینو، ساختمان مرکز همایش‌ها، نمایشگاه بین‌المللی صنعتی اروند، احداث باند دوم جاده امام‌صادق، احداث ۲مدرسه روستایی، نفس‌کش دهکده بریم و سایت صنعتی، احداث خط انتقال فاضلاب سایت، شبکه رفع آب‌های سطحی و احداث خیابان اف اعلام کرد.

احمدی در پایان پروژه‌های کلنگ‌زنی بخش‌خصوصی را شامل مرکز بزرگ تجاری خوزستان، شهرک سیاحتی نگین، هتل ۷ستاره آسیا، بیمارستان فوق‌تخصصی رازی و چند شرکت تولید‌کننده عنوان کرد.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد نیز در این مراسم گفت: رییس‌جمهوری چهار دستور رونق اقتصادی مناطق آزاد را صادر و ابلاغ کرده است.

محمود صلاحی در مراسم کلنگ‌زنی پروژه‌های اروند، افزود: رییس‌جمهوری هفته گذشته با چهار دستوری که صادر کردند خواست تا ۴ برنامه اجرایی برای رونق اقتصادی مناطق آزاد کشور انجام شود.

وی ادامه داد: اولین دستور رییس‌جمهوری مربوط به این بود که مناطق آزاد تجاری باید به کانون اقتصاد و تجارت تبدیل شوند.

صلاحی گفت: دومین دستور نیز این بود که مناطق آزاد مراکز علمی و دانشگاهی خود را توسعه دهند بنابراین در این راستا تاکنون توافقات مناسبی میان شورای‌عالی مناطق آزاد وزیران بهداشت و آموزش عالی کشور برای تاسیس دانشگاه در مناطق آزاد صورت گرفته است.

وی افزود: قصد داریم تا در مناطق آزاد علاوه بر تحصیل افراد بومی در دانشگاه‌ها افراد خارجی را نیز برای تحصیل جذب کنیم.

صلاحی گفت: سومین دستور رییس‌جمهوری این بود که باید مناطق آزاد به منطقه تولید صنعتی با هدف صادرات تبدیل شود.

وی با بیان اینکه رییس‌جمهوری در چهارمین دستور خود برای توسعه مناطق آزاد، صادرات مجدد را عنوان کرد؛ افزود: صادرات مجدد از منطقه آزاد تجاری اروند نقطه عطفی برای صادرات از این منطقه باشد بنابراین منطقه آزاد اروند می‌تواند با صادرات مجدد به عراق به یک منطقه مهم اقتصادی تبدیل شود.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تصریح کرد: باید به زودی یک سالن تجاری در شان مردم ایران در اروند برای صادرات کالا به عراق احداث شود.

وی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی تصریح کرد: تا ۵سال آینده باید نسبت مالکیت بخش دولتی به خصوص در حوزه اقتصاد معکوس شود و به همین دلیل مناطق آزاد باید همه تلاش خود را در جذب بخش‌خصوصی به کار گیرند.

صلاحی افزود: بنابر دستور رییس‌جمهور که در حضور وزیران مربوطه ابلاغ شد، طی مدتی کوتاه تفاهمنامه‌هایی با دانشگاه‌هایی از فرانسه منعقد شد تا شعبه‌های خود را در مناطق آزاد کشور احداث کنند.

در ادامه این مراسم، جواد سعدون‌زاده، نماینده آبادان با بیان اینکه نرخ بیکاری در کشور ۲۰درصد است، افزود: این به دلیل عدم توازن در دیدگاه‌های عدالتی است که به عمق مردم نفوذ کرده و ممکن است مردم را با تردیدهایی مواجه کند.

وی با بیان اینکه باید در برخورد با سرمایه‌گذاران با الگوبرداری از کشورهای موفق حرفه‌ای رفتار کنیم، گفت: رییس‌جمهور در سفر خود به این استان اعلام کرد که طی ۴ ماه آینده وزارت اطلاعات، وزارت اقتصاد و دارایی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد مساله توسعه منطقه آزاد اروند را بررسی و نظر کارشناسی خود را اعلام خواهند کرد، ولی متاسفانه یک‌سال از سفر ایشان می‌گذرد و هنوز نتیجه‌ای نگرفتیم.

مطورزاده،‌ نماینده خرمشهر نیز در این مراسم با تاکید بر افزایش اختیارات مدیران عامل در مناطق آزاد به ویژه در زمینه استفاده از ظرفیت‌های پیمانکاران بومی از حضور پیمانکاران غیربومی در مناطق انتقاد کرد.

وی نرخ بیکاری در خرمشهر را ۳ برابر نرخ بیکاری در دیگر نقاط کشور اعلام کرد و گفت:‌ برای رفع مساله اشتغال پیشنهاد می‌کنم بخش‌خصوصی در استفاده از حساب ذخیره ارزی به صورت تسهیلات سهیم شود.

وی همچنین بر توسعه گردشگری و ایجاد شرایط اقامت برای ۲میلیون زائر و گردشگر در منطقه تاکید کرد.

مطورزاده با انتقاد از اینکه برخی از دستگاه‌ها هنوز به باور اهمیت مناطق آزاد نرسیده‌اند، تصریح کرد: ۲ سال پیش‌ چینی‌ها به این منطقه آمدند و کار را آغاز کردند، ولی همه کارها با یک فتوا و برداشت فقهی مدیران معطل مانده است.

در پایان این مراسم استاندار خوزستان به عنوان آخرین سخنران نسبت به آمار بالای بیکاری در استان ابراز نگرانی کرد و گفت: زمان‌بر شدن به نتیجه رسیدن کار منطقه آزاد اروند مردم استان را ناامید کرده است.

وی افزود: طی ماه‌های گذشته نکاتی درباره توسعه منطقه آزاد اروند و الحاق خرمشهر و آبادان به این منطقه مطرح شد که باید بررسی شود و این حساسیت وجود دارد که مبادا با این اقدام منافع مردم به خطر بیفتد، چرا که این نگرانی وجود دارد که بخشی از شهر آباد و بخشی دیگر بی‌رونق شود.

مراسم کنگ‌زنی پروژه‌های منطقه آزاد اروند و بخش‌خصوصی با افتتاح پروژه هتل ۵ ستاره و پروژه پل ترکه‌ای جزیره مینو به دست دبیر شورای عالی مناطق آزاد پایان یافت.