وزیر بازرگانی در پیامی به دومین سمینار ملی تحقیقات فرش دستباف، مرکز ملی فرش را موظف کرد تا ماموریت‌های خود را مبتنی بر رویکرد علمی و پژوهشی تعریف کند.

دومین همایش ملی تحقیقات فرش دستباف با حضور جمعی از پژوهشگران، استادان و دانشجویان این بخش در مجتمع فرهنگی رایزن تهران برپا شد. باید بسترهای لازم برای پیدا کردن مسیر درست فرش دستباف مشخص شود.

میرکاظمی یادآور شده است: فرش ایران نیازمند یک زنجیره برنامه‌ریزی شامل تامین مواداولیه مرغوب با قیمت مناسب و توزیع به موقع، تولید براساس سلایق بازار با استفاده از فناوری مدرن بدون خدشه‌دار شدن اصالت آن و به‌کارگیری شیوه‌های نوین تجارت در بازارهای داخل و خارج کشور است.

وی تاکید کرده است: با تامین زنجیره برنامه‌ریزی فرش دستباف می‌توان شاهد شکوفایی و چشم‌اندازی روشن در این بخش بود.

از سویی دیگر مدیرعامل مرکز ملی فرش ایران در این همایش به سخنرانی پرداخت و گفت: نگاه سنتی به فرش باعث افزایش هزینه‌ها در تولید، تجارت و کاهش کارآیی و بهره‌وری شده و مشکلات بسیاری را برای این بخش ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه در تمام چرخه تولید فرش دستباف، انجام تحقیق و پژوهش نیاز است، افزود: صنعت فرش دستباف در این زمینه مظلوم واقع شده است.

به اعتقاد فرجی، اگر دست‌اندرکاران فرش دغدغه افزایش بهره‌وری و پایداری صنعت فرش را دارند باید با در پیش گرفتن رویکرد علمی و پژوهشی، مسیر روشنی را برای خود ترسیم کنند.