ناظر گمرکات خوزستان گفت: میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در هفت ماه گذشته از طریق این گمرکات نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ وزنی ۱۷درصد افزایش و از درصد ارزشی شش درصد کاهش یافت. ایرج جباری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: وزن صادرات کالاهای غیر نفتی در این مدت افزون بر سه میلیون و ۶۳۵هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۶۳۳میلیون دلار بود.

وی گفت: دراین مدت بیش از ۶۰ نوع کالا از گمرکات خوزستان صادر شد که محصولات پتروشیمی، گازها و آهن‌آلات رتبه نخست تا سوم را به خود اختصاص دادند.

ناظر گمرکات خوزستان، میزان صادرات بازارچه‌های مرزی خوزستان در این مدت را ۲۴هزار و ۵۶۶تن و به ارزش سه میلیون و ۵۷۱هزار دلار اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزنی ۶درصد افزایش و از نظر ارزشی ۱۹درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: میزان صادرات کالا از گمرک شلمچه به عراق دراین مدت ۳۸۸هزار تن و به ارزش ۱۵۴میلیون دلار بوده که از لحاظ وزنی ۷۷درصد افزایش و از لحاظ ارزشی ۵۱درصد افزایش داشته است.

درآمد عمومی گمرکات خوزستان در این مدت سه هزار و ۶۳۰میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۲درصد افزایش داشته است.

متوسط قیمت یک تن کالای صادراتی استان نیز بالغ بر ۴۴۹دلار بوده است.

جباری وزن واردات کالاهای غیرنفتی گمرکات خوزستان را ۹میلیون و ۱۸۰هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۶۸۴میلیون دلار اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزنی ۱۱درصد و از نظر ارزشی هشت درصد رشد دارد.

وی میزان واردات را بالغ بر چهار میلیون و ۸۴۵هزار دلار از طریق بازارچه‌های مرزی خوزستان اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی ۸۶درصد و از نظر ارزشی ۱۰۰درصد افزایش داشته است.

همچنین طی هفت ماهه نخست امسال ۶۲هزار و ۲۶۹ تن کالا به ارزش ۲۷۵میلیون و ۶۴هزار و ۱۷۵ دلار از طریق گمرکات استان کرمان به خارج از کشور صادر شده که از لحاظ وزنی ۲۵درصد و از نظر ارزش ۱۴درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد. به گفته مدیرکل گمرکات استان کرمان عمده‌ترین کالاهایی که از گمرکات استان صادر شده عبارت است از پسته و مغز پسته، مصنوعات مسی، پشم و کرک، خرما و سایر مواد غذایی رنگ و رزین و ... که به کشورهای اروپایی، روسیه، هنگ کنگ، مالزی، ترکیه، آسیای میانه صادر شده است.

سالاری اظهار کرد: در بخش واردات نیز مقدار ۱۲هزار و ۶۴۹ تن کالا به ارزش ۴۳۸میلیارد ریال از طریق گمرکات استان ترخیص شده است که از لحاظ وزن ۱۴درصد و از نظر ارزش ۹درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرکات استان کرمان تصریح کرد: عمده‌ترین کالاهای وارداتی شامل لوازم و ماشین‌آلات صنعتی و مکانیکی، ماشین‌آلات راهسازی کشاورزی، لوازم صنعتی و برقی و ... بوده است کالاهای مذکور از کشورهای آسیای میانه ،ایتالیا، چین، هلند و مالزی به این گمرک وارد شده است.