مرحله نخست تدوین برنامه راهبردی توسعه صادرات استان‌های کشور با هدایت سازمان توسعه تجارت در کار گروه توسعه صادرات استان‌ها به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران معاون بازاریابی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این خبر افزود: باتوجه به عدم وجود نگاه برون‌گرای اقتصادی در کشور طی دهه‌های قبل بنگاه‌ها و تشکل‌های اقتصادی نیز مقوله تدوین استراتژی‌های بازاریابی را به صورت جدی دنبال نکرده‌اند. محمدعلی ضیغمی حضور جدی در بازارهای هدف را نیازمند تدوین استراتژی فعال دانست و افزود: بخش‌های مخلتف اقتصادی و تشکل‌های تولیدی و صادراتی برای حضور فعال در بازارهای هدف قطعا باید استراتژی‌های خود را مبتنی بر نگاه بازاریابی تدوین نمایند.

به گفته وی این استراتژی‌های متکی بر نوع کالاهای تولیدی با توجه به خواسته مشتریان قیمت کانال‌های توزیع و برنامه پیشبرد و ترویج محصول است که در این راستا سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان یک ضرورت آمادگی دارد تا طرح‌های مربوط به تدوین این استراتژی‌ها را دریافت و با مشارکت ارائه‌دهندگان طرح استراتژی‌های بازاریابی را تدوین کند.

وی گفت: استراتژی‌های را می‌توان در سه سطح بنگاه صنعت و ملی تعریف کرد که آنچه دولت متولی آن است، تدوین استراتژی‌های ملی بوده و استراتژی در سطح بنگاه و صنعت به عهده دولت نیست.