دانه‌درشت‌ها همچنان هدف اصلی

گروه بازرگانی- نشست روز گذشته دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با پرسش خبرنگاران مبنی بر حضور نیافتن الهام به عنوان رییس این ستاد در نشست‌های خبری آغاز شد. گروهی دلیل این امر را چندشغله بودن وی عنوان کردند. اما تقی‌زاده که به عنوان دبیر ستاد در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، دلیل غیبت الهام را این‌گونه عنوان کرد: «ما نمی‌خواهیم در جلسات ستاد اعلام مصادیق کنیم و مایل هستیم خود دستگاه‌های زیرمجموعه آمار را اعلام کنند و فعال شوند. اما در هر حال، غیرفعال بودن ستاد را رد می‌کنم زیرا نوع هماهنگی آقای الهام برای ستاد بی‌نظیر است».

تقی‌زاده سپس به ارائه آمار میزان کاهش قاچاق سوخت در کشور پرداخت.

وی گفت: برای تشویق استان‌ها به افزایش جلوگیری از قاچاق سوخت پاداشی معادل ۵۰میلیارد تومان برای هر استان توسط دولت در نظر گرفته شد.

همچنین ناامن‌سازی جاده‌ها و دریا سبب شده که تاکنون یک‌میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار در بخش سوخت صرفه‌جویی حاصل شود که این رقم در ۶ماه نخست امسال در بخش نفت و گاز رقمی معادل یک‌میلیارد دلار صرفه‌جویی را نشان می‌دهد.

وی همچنین به کاهش تعداد پرونده‌های قاچاق ۶ماه نخست امسال به میزان ۸/۸درصد نسبت به سال قبل اشاره کرد و گفت: این پرونده‌ها از نظر ارزشی با رشدی معادل ۲۵۰درصد همراه بوده است که آمار پرونده‌های قاچاق امسال در طول ۱۵سال گذشته برای ستاد یک جهش محسوب می‌شود. وی متوسط ارزش پرونده‌های امسال را ۶۰میلیون تومان عنوان کرد و افزود: با وجود افزایش ارزش پرونده‌ها تعداد متهمان را کاهش داده‌ایم، زیرا از دستگاه‌ها خواسته‌ایم به سمت متهمان اصلی حرکت کنند، وی میزان پرونده‌های قاچاق موجود در کشور را ۳۳۰میلیارد تومان ذکر کرد.

تقی‌زاده رشد ۵۲۲درصدی افزایش جریمه‌ها را نشان‌دهنده استفاده صحیح ستاد از ابزارهای قانونی که در اختیار دارد، دانست و تصریح کرد: ما به دنبال قاچاقچیان دانه‌درشت هستیم و بالاترین مجازات و تاثیرگذارترین آن جریمه است، اما نقطه ضعفی در قوانین کشور وجود دارد که تنها دو سال قاچاقچی در زندان می‌ماند و اگر نتوانست جریمه‌های خود را بپردازد آزاد می‌شود.

افزایش قاچاق موبایل

وی در بخش دیگری در خصوص اختلاف نظرهای موجود برای بسته شدن فروشگاه‌های بنتون در ایران گفت: برخلاف اینکه برخی نشریات اعلام کردند که ستاد، اولین پایگاهی نبود که خبرغیرقانونی بودن فعالیت این فروشگاه‌ها را در ایران اعلام کرد، ما حتی در این زمینه اطلاعیه‌ای نیز صادر کردیم که هنوز منتشر نشده است.

این خبر در ابتدا به نقل از یکی از نمایندگان مجلس در یکی از سایت‌ها درج شد و بعد از آن ادامه پیدا کرد زیرا به طور کلی بحث فروشگاه‌های بنتون به موضوع قاچاق ارتباطی ندارد و توسط دستگاه‌های ذی‌ربط باید بررسی شود و بررسی آن در رسانه‌ها نیز صحیح نیست.

وی در ادامه در خصوص میزان قاچاق تلفن‌همراه اظهار بی‌اطلاعی کرد و ادامه داد: قاچاق موبایل کاهش پیدا نکرده است زیرا کالایی قابل اختفا است و مسلما کار سازمان یافته‌ای است که بهتر است ابتدا با سازمان یافتگی آن مقابله کنیم.

تقی‌زاده همچنین با تایید قاچاق سیمان به کشورهای هم مرز با ایران گفت: دلیل اصلی قاچاق سیمان حجم زیاد فعالیت‌های سازندگی در کشورهای همسایه ایران است که آمار خاصی در این بخش موجود نیست.

وی قاچاق بنزین به داخل را نیز رد نکرد و اظهار داشت: میزان قاچاق در حال حاضر به صورت دردسرآفرین نیست که این امر به دلیل اختلاف قیمت زیاد با قیمت این سوخت در کشورهای همسایه است.