آمارهای رسمی صادرات غیرنفتی کشور نشان می‌دهند که بخش خصوصی جلوتر از دیگر بخش‌ها در صادرات است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، کیومرث فتح‌ا... کرمانشاهی، معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران و رییس ستاد روز ملی صادرات، با بیان این مطلب و با اشاره به روند اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی و ایجاد بسترهای مناسب برای حضور فعال‌تر بخش خصوصی در حوزه صادرات با تکذیب مطالب مطرح‌شده در برخی روزنامه‌ها مبنی بر اینکه صادرات غیرنفتی در چنبره دولتی‌ها است، از درج چنین مطالبی انتقاد کرد و گفت: آمار صادرات صادرکنندگان نمونه، بیانگر کل فرآیند صادرات غیرنفتی کشور نیست. همچنین مقایسه میزان صادرات غیرنفتی توسط دولت و بخش خصوصی در سال گذشته و ۶ ماه اول سال‌جاری، نشان‌دهنده برتری بخش خصوصی در صادرات غیرنفتی است.

وی افزود‌: ارزش صادرات غیرنفتی کشور در یک دوره ۱۰ ساله (۷۶ تا ۸۵) نسبت به واردات از رقم ۲۰ به ۴۰‌درصد افزایش یافته است. کرمانشاهی ادامه داد: بخش عمده کالاهای وارداتی ایران را مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای تشکیل می‌دهد. وی با اشاره به روند روبه رشد تراز مثبت تجاری ایران با دیگر کشورها تصریح کرد: رشد صادرات غیرنفتی کشور در ۶ ماه نخست امسال ۳۳‌درصد بوده است.

وی خاطرنشان ساخت: ارزش صادرات غیرنفتی کشور نسبت به واردات در سال ۷۶ و ۷۷ هر کدام ۲۰‌درصد، سال ۷۸ رقم ۲۷‌درصد، سال ۷۹ رقم ۲۶‌درصد، سال ۸۰ رقم ۲۴‌درصد، سال ۸۱ رقم ۲۱‌درصد، سال ۸۲ رقم ۲۳‌درصد، سال ۸۳ رقم ۲۱‌درصد، سال ۸۴ رقم ۲۷‌درصد، سال ۸۵ رقم ۴۰‌درصد بوده و در ۶ ماه نخست امسال نیز ۳۳‌درصد رشد داشته است. معاون سازمان توسعه تجارت ایران رقم صادرات غیرنفتی کشور را در ۶ ماه نخست سال جاری بیش از ۷‌میلیارد دلار و واردات به کشور را ۲۱‌میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: از این رقم می‌توان نتیجه گرفت که در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت صادرات به واردات سیر نزولی و به نسبت یک به سه کاهش یافته است.

رییس ستاد روز ملی صادرات گفت: از مجموع صادرات غیرنفتی سال ۸۵ بیش از ۸‌میلیارد دلار توسط بخش خصوصی و ۸/۴‌میلیارد دلار توسط بخش دولتی صادر شده بود.

کرمانشاهی سپس به نحوه انتخاب صادرکنندگان نمونه اشاره کرد و گفت: ۴۴ صادرکننده برتر در سال جاری واجد کلیه شرایط و گزینه‌های مدنظر برای انتخاب صادرکننده نمونه بودند و حد نصاب لازم را کسب کرده‌اند.

کرمانشاهی شعار یازدهمین سال روز ملی صادرات را «صادرات غیرنفتی، اوج خودباوری ملی» بیان کرد و افزود: امیدواریم صادرکنندگان و کلیه دست‌اندرکاران ذی‌ربط با سرلوحه قراردادن این شعار، توسعه صادرات غیرنفتی کشور را در سال جاری به حد کمال برسانند.