معاون وزیر بازرگانی از تصویب طرح کنترل کیفی کالاهای صادراتی برای جلوگیری از صادرات کالای بی‌کیفیت از گمرکات کشور خبر داد.

مهدی غضنفری در گفت‌وگو با «فارس»، اظهار داشت:‌ آیین‌نامه این طرح با امضای ۳ وزیر بازرگانی، جهاد کشاورزی و سرپرست وزارت صنایع تصویب و به سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ شده است. وی اضافه کرد: کار گروهی مشترک از این سه وزارتخانه با محوریت سازمان توسعه تجارت شکل خواهد گرفت تا در گمرکات کشور و با همکاری موسسه استاندارد از صادرات کالاهای بدون کیفیت ‌از کشور جلوگیری شود.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه این طرح به هیچ وجه مانعی برای صادرات نخواهد بود، گفت: دلیل اصلی این طرح جلوگیری از ریزش بازارهای جهانی چون آسیای میانه و خدشه‌دار شدن نام کالاهای ایرانی در این بازارها است.

وی همچنین از صدور مجوز واردات بدون انتقال ارز به برخی از شرکت‌های داخلی تولیدکننده از سوی وزارت بازرگانی خبر داد و گفت: این مجوز برای جلوگیری از توقف در روند تولید برخی از شرکت‌ها و طی نشدن مراحل معمولی واردات کالا چون ثبت سفارش و امور بانکی است.

غضنفری در خصوص امضای قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران با سایر کشورها نیز اظهار کرد:‌ تاکنون با کشورهای پاکستان، تونس و سوریه این قراردادها امضا شده و در حال مذاکره با کشورهایی چون ارمنستان، آذربایجان، بلاروس و ونزوئلا برای امضای قرارداد هستیم.