دولت نهم، مناطق آزاد کشور را توسعه می‌دهد

گروه بازرگانی - روز گذشته عباس رنجبر رسما به عنوان مدیرعامل جدید منطقه آزاد تجاری اقتصادی ارس معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، محمود صلاحی دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد ایران در مراسم تودیع جلیلی، مدیرعامل پیشین و معارفه عباس رنجبر مدیرعامل جدید منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس گفت: مدیرعامل جدید منطقه آزاد ارس

از مجموع ۸۵۰ منطقه آزاد موجود در جهان، ۶ منطقه آزاد در ایران فعالیت می‌کنند که متاسفانه به رغم تلاش دولت‌های مختلف جهت توسعه آنها، به دلیل فقدان زیرساخت‌ها و امکانات زیر بنایی، اهداف تعریف شده برای مناطق آزاد در اقتصاد کشور تحقق نیافته است.

وی گفت: طی سال‌های اخیر مناطق آزاد کیش، قشم و چابهار توانسته اند تا حدودی به ایفای نقش در توسعه اقتصادی و علمی کشور بپردازند که امیدواریم با افزایش توجهات دولت نهم به مقوله مناطق آزاد، سایر مناطق نیز بتوانند حضوری جدی در مسیر توسعه کشور داشته باشند.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد ایران همچنین در ادامه با اشاره به تاکید شخص رئیس جمهور به پررنگ تر شدن مناطق آزاد در اقتصاد کشور تصریح کرد: طی هفته‌های اخیر دکتر احمدی نژاد به توسعه بیش از پیش مناطق آزاد تاکید کرده به طوری که تبدیل مناطق آزاد به کانون‌های فعال اقتصادی کشور، توسعه صادرات و افزایش تولید به واسطه سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این مناطق مخصوصا توجه به صادرات مجدد، ایجاد مراکز عمده گردشگری و توسعه آموزش عالی توسط دانشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاهش مهاجرت جهت تحصیل به خارج از کشور به عنوان خط مشی اصلی مناطق آزاد کشور از سوی رییس‌جمهور تعیین شده است.

صلاحی افزود: در همین راستا توسعه پروژه‌های عمرانی، افزایش جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و توسعه صادرات بایستی در سر لوحه فعالیت مناطق آزاد قرار گیرد.

وی در ادامه به قابلیت ‌های موجود در منطقه آزاد ارس اشاره و خاطر نشان کرد: منطقه آزاد ارس یکی از توانمند‌ترین مناطق آزاد ایران است که می‌تواند علاوه بر توسعه منطقه، موجبات رشد و ترقی اقتصاد کشور را فراهم آورد.

کریم شافعی، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه منطقه آزاد ارس از ظرفیت ویژه ای برای توسعه صادرات کشور برخوردار است، افزود: همجواری با ترکیه و کشور‌هایی که در نزدیکی اتحادیه اروپا قرار دارند می‌تواند بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاران منطقه به شمار آید.

کریم شافعی در ادامه خاطر نشان کرد: حضور کشورهایی چون آمریکا، اسرائیل، انگلستان در داخل کشورهای همجوار ما می‌تواند فرصتی برای ما محسوب شود چرا که امروزه بسیاری از کشورها نیازمند محصولات خاص تولید شده در ایران هستند.

در ادامه عباس رنجبر با اشاره به برنامه خود جهت توسعه منطقه آزاد ارس گفت: با توجه به اینکه این منطقه در فاز تکمیل زیرساخت‌ها قرار دارد، در آغاز بیشتر توان مدیریت سازمان معطوف به توسعه زیر ساخت‌های مورد نیاز جهت سرمایه‌گذاری می‌شود که در این راستا به همیاری و پشتیبانی همه سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط نیاز داریم.

وی افزود: با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد ارس و نیز با عنایت به تاکید ریاست جمهور بر توسعه پروژه‌های عمرانی و گردشگری در مناطق آزاد، ایجاد جاذبه‌های گردشگری برای میهمانان و مسافران خارجی و نیز تکمیل و توسعه طرح‌ها و پروژه‌های گردشگری در راس امور اجرایی منطقه آزاد ارس قرار می‌گیرد.

همچنین در این مراسم اکبر غفاری از سوی دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد به عنوان عضو هیات‌مدیره سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس معرفی شد.