دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی کشور از تصمیم دولت نهم برای تبدیل این مناطق به «کانون فعال اقتصادی»، خبر داد.

محمود صلاحی در گفت‌و‌گو با «ایرنا»، افزود: برای تحقق این تصمیم حدود ۱۰ماه پیش با دعوت عمومی از طریق اینترنت و رسانه‌ها، از سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف به‌ویژه سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم دیگر کشور‌های دنیا خواستیم که به تناسب هر منطقه و مزیت‌های آن، در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند. وی با بیان آنکه ما نمی‌توانیم همواره واردکننده کالا باشیم، درخصوص مزیت‌های مناطق، توضیح داد: باید مزیت هر منطقه را تعریف کرد. برای مثال جزیره کیش علاوه‌بر آنکه منطقه آزاد تجاری- صنعتی است، می‌تواند کار تولیدی نیز انجام دهد. اما مزیت ویژه این منطقه گردشگری است، لذا باید بخشی از محور برنامه‌های ما در کیش حول محور گردشگری و ایجاد امکانات مناسب برای گردشگران داخلی و خارجی باشد.

صلاحی بر ضرورت ایجاد بسته‌های گردشگری تاکید کرد و گفت: برای جلب بیشتر گردشگران در این منطقه علاوه بر احداث هتل‌های زیبا، شیک و مراکز اقامتی مناسب، باید امکانات حمل و نقلی و اسکله و بندرگاه ایجاد شود و فرودگاه‌ها توسعه یابد و امکانات تفریحی و ورزشی مورد نیاز یک گردشگر فراهم شود. دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد درخصوص پایین بودن بودجه این مناطق گفت: سندی برای توسعه مناطق آزاد کشور تهیه کرده‌ایم و به تازگی تقدیم معاون برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست‌جمهوری کردیم که وی نیز برای رسیدگی آن را در اختیار کمیسیون‌های مربوطه قرار داده است تا جایی که مناطق آزاد را در ایجاد زیرساخت‌ها کمک کنند.

وی در پایان خطاب به مدیران بانک مرکزی و گمرک ایران گفت: این دستگاه‌ها برای جلب بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی برای فعالیت در مناطق آزاد کشورمان، باید امکاناتی مشابه کشورهای همسایه فراهم کنند.